Hej Alle,
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig!? Jeg blev opereret i tirsdags på Herlev og lagt min loopstomi tilbage. Jeg har det sådan set ok nu, men min mave har det som om den har fået seriøse tæv! Den er hævet og blå hist og pist.
Jeg synes måske allerede at det går lidt bedre med antal afføringer, men jeg synes jeg har trang HELE tiden - havde I også det? Og når jeg så sidder der, så virker det som om jeg presser hele mit tarmsystem ned i toilettet. Det er jo tyndt, så egentlig behøver man ikke presse, men det er som om kroppen selv styrer det! Jeg har godt nok været spændt på hvordan det ville gå. Og så lige et lille AV hvor er jeg øm bagi på trods af vådservietter og creme av av av!!!
Hvor lang tid efter havde i mavepine og opsvulmethed?
Hvor lang tid efter den sidste var i sygemeldt fra arbejde?
Pressede jeres krop også "af sig selv"? Og hvornår fortager det sig ca?
På forhånd tak
REH.
Spørgsmål til andre med pouch.
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
-
Peter Sørensen
Re: Spørgsmål til andre med pouch.
Hej REH
Du vil opleve en bedring , med smerterne efter operationen i maven ,dag for dag og uge for uge.
Afføringstrangen skyldes oftest at pouchen udvider sig, så den kan rumme mere og mere afføring.
At du føler at kroppen presser skyldes, mest at der er rodet godt og grundigt rundt i dine indvolde, der skal have tid til at falde på plads og udføre deres nye funktion.
I løbet af månederne efter tilbagelægningen af ileostomien udvider pouchen sig, og dermed falder antallet af afføringer, og afføringen bliver langsomt tykkere i konsistensen.
Det tager op til et halvt år før pouchens tilstand er endelig.
Det er svært at give et bud på sygemeldingens længde nogle kan begynde på job efter 1-2 uger, men det afhænger selvfølgelig af ens generelle tilstand før operationerne, og hvilket job man bestrider.
God bedring
Du vil opleve en bedring , med smerterne efter operationen i maven ,dag for dag og uge for uge.
Afføringstrangen skyldes oftest at pouchen udvider sig, så den kan rumme mere og mere afføring.
At du føler at kroppen presser skyldes, mest at der er rodet godt og grundigt rundt i dine indvolde, der skal have tid til at falde på plads og udføre deres nye funktion.
I løbet af månederne efter tilbagelægningen af ileostomien udvider pouchen sig, og dermed falder antallet af afføringer, og afføringen bliver langsomt tykkere i konsistensen.
Det tager op til et halvt år før pouchens tilstand er endelig.
Det er svært at give et bud på sygemeldingens længde nogle kan begynde på job efter 1-2 uger, men det afhænger selvfølgelig af ens generelle tilstand før operationerne, og hvilket job man bestrider.
God bedring
-
REH
Hej igen,
Tak for svar Peter! Er der nogen der oplevede at det var svært at tisse? Det føles som om der er noget der sidder i vejen for min blære, så det bliver ligesom "skudt" ud når kroppen laver den der trykke fornemmelse? Det er rigtig ubehageligt at jeg ikke kan gå ud og tisse - jeg mærker at jeg skal men kan ikke rigtig!
Er der noget i vejen eller er der mon en logisk forklaring?
På forhånd tak
Mvh REH
Tak for svar Peter! Er der nogen der oplevede at det var svært at tisse? Det føles som om der er noget der sidder i vejen for min blære, så det bliver ligesom "skudt" ud når kroppen laver den der trykke fornemmelse? Det er rigtig ubehageligt at jeg ikke kan gå ud og tisse - jeg mærker at jeg skal men kan ikke rigtig!
Er der noget i vejen eller er der mon en logisk forklaring?
På forhånd tak
Mvh REH
-
Peter Sørensen
Hej igen
Du skal tale med kirurgen om det, ved pouch operationer og operationer, hvor endetarm/tyktarm fjernes kan man hos nogle opleve at skede, blære og livmoder kan ændre position,det kan medføre problemer med at tømme blæren helt ,og nogle kan opleve at menstruations blod også får sværere ved at løbe ud.
Du skal tale med kirurgen om det, ved pouch operationer og operationer, hvor endetarm/tyktarm fjernes kan man hos nogle opleve at skede, blære og livmoder kan ændre position,det kan medføre problemer med at tømme blæren helt ,og nogle kan opleve at menstruations blod også får sværere ved at løbe ud.
-
REH
Hej igen,
Ok vil prøve at ringe i morgen. Det er bare underligt da jeg fik fjernet tyktarmen for næsten 5 år siden og det er først efter den sidste lille operation jeg synes det er svært.
Peter ved du hvad man kan gøre ved det?
MVH REH
Ok vil prøve at ringe i morgen. Det er bare underligt da jeg fik fjernet tyktarmen for næsten 5 år siden og det er først efter den sidste lille operation jeg synes det er svært.
Peter ved du hvad man kan gøre ved det?
MVH REH
-
Peter Sørensen
Hej
Jeg tør ikke sige hvad der kan gøres, der skal en lægelig bedømmelse til.
Jeg tør ikke sige hvad der kan gøres, der skal en lægelig bedømmelse til.
Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"