Output via endetarmen

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
maamco
Årgang: 1989
Geografisk sted: Sjælland

Output via endetarmen

Indlægaf maamco » 5. apr 2010 12:03

hej
Jeg er for 2 uger siden blevet opereret for colitis og har fået fjernet tyktarmen og fået en pouch i samme omgang.
Det sidste døgn har jeg haft mavesmerter, og haft væske fra endetarmen ca 6 gange i alt. Når det kommer har jeg ondt i maven op til, og bagefter føles det bedre.
Jeg har vist læst et sted at der der kommer ud ikke må være blodigt, eller ligne afføring.
Mit er ikke blodigt men det ligner og lugter som afføring. Ved ikke helt hvad jeg skal gøre, skal jeg tage på skadestuen, eller bare ringe til afdelingen hvor jeg lå? Og hvis det er afføringen der løber forbi stomien (Min stomi ha indtil nu været meget aktiv) hvordan behandler man så det, og hvorfor er det først begyndt nu? Håber i kan hjælpe mig.
Hilsen marie

Peter Sørensen

Re: Output via endetarmen

Indlægaf Peter Sørensen » 5. apr 2010 12:15

Hej Marie
Det kan sagtens ligne og lugte som afføring, bakteriefloraen og slimhinden er intakt, og tarmen under stomien vil reagere som om den stadig var aktiv del af dit fordøjelses system, så hvis du har smerter i maven og kraftigt output fra stomien vil det også påvirke den del.
Det er typisk at man får afføringstrang, når der har samlet sig nok, til at det presser på for at komme ud.
Når du har en loop ilesotomi ,med 2 huller vil der godt kunne passere lidt afføring over i den nederste del af tarmen, som så kommer ud gennem endetarmsåbningen.
Ring til afdelingen i morgen, så kan de give dig et check.

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"