Hej alle,
På næste onsdag bliver jeg indlagt for at gennemgå første del af en pouch operation om torsdagen. Jeg må indrømme at jeg er total nervøs for ALT - efter stort set alt gik galt for ca. 4 år siden da jeg fik fjernet min tyktarm. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal forvente mig. Jeg er nervøs for narkosen, jeg er nervøs for at vågne op og skulle håndtere alle smerterne og kaste op 20 gange i døgnet. Jeg er nervøs for den midlertidige stomi er noget l*** og for endelig at få den lagt helt tilbage og finde ud af om det hele virker som det skal! Jeg troede at jeg var blevet ”hård” efter alt hvad jeg har været igennem, men tværtimod så er jeg blevet stik modsat og er bange for alt. Jeg føler at jeg er på kanten af at aflyse det hele, for jeg ved virkelig ikke om jeg tør!!
Jeg har 2 små børn (4 og 1 år) og det bliver simpelthen så hårdt at undvære dem både mens jeg ligger på hospitalet men også når jeg kommer hjem og måske ikke orker det store og ikke må løfte osv.
Er der ikke nogen af jer der kan sende mig en håndfuld beroligende ord og gerne nogle der selv er blevet pouch opereret. Jeg vil virkelig gerne vide lidt mere om operationen, indlæggelsen, smerterne osv. Jeg får selvfølgelig mulighed for at spørge lægerne på onsdag, men det er ikke altid det samme svar man får fra dem, som man får fra nogen der har været det hele igennem.
Hvor lang tid går der fra operationen til man føler sig ovenpå igen og hvor lang tid var I selv indlagt? Fortæl endelig, både det gode og det dårlige – vil gerne være så forberedt som muligt.
På forhånd tak!
REH
pouch operation lige om hjørnet
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
-
Peter Sørensen
Re: pouch operation lige om hjørnet
Hej REH
Vil ønske dig held og lykke.
Jeg er ikke selv pouch opereret, men jeg kan så tydeligt huske fornemmelsen af, at man forventedes at være hård og vant til alt,fordi man havde prøvet det hele før, men sådan er verden desværre ikke, min smertegrænse og tolerance flyttede sig rigtig meget under mit forløb, jeg kom til at hade smerte og ubehag, selv i dag,så det er noget af det første, jeg siger når jeg træder ind af døren, hos læger og tandlæge, hvis de ikke vil acceptere at bruge tid og gå forsigtigt til værks , så er jeg ude af døren igen.
Du skal være på forkant efter selve operationen, det er ikke meningen man skal have ondt, og er du ikke 100 % smertedækket , og kvalm, så skal du sige det med det samme så de kan handle på det.
Vil ønske dig held og lykke.
Jeg er ikke selv pouch opereret, men jeg kan så tydeligt huske fornemmelsen af, at man forventedes at være hård og vant til alt,fordi man havde prøvet det hele før, men sådan er verden desværre ikke, min smertegrænse og tolerance flyttede sig rigtig meget under mit forløb, jeg kom til at hade smerte og ubehag, selv i dag,så det er noget af det første, jeg siger når jeg træder ind af døren, hos læger og tandlæge, hvis de ikke vil acceptere at bruge tid og gå forsigtigt til værks , så er jeg ude af døren igen.
Du skal være på forkant efter selve operationen, det er ikke meningen man skal have ondt, og er du ikke 100 % smertedækket , og kvalm, så skal du sige det med det samme så de kan handle på det.
-
REH
Re: pouch operation lige om hjørnet
Hej Peter,
Tak for dit svar!
Jeg husker første gang jeg skulle til tandlægen efter min indlæggelse, der tudede jeg i 45 min. - fra jeg kom til jeg gik!
Nu er jeg blevet lidt sejere, ihvertfald til tandlæger
Jeg ved at jeg bliver super dårlig af narkosen og intet kvalmestillende virker på mig. Jeg skal måske passe lidt på med at sammenligne sidste gang, da jeg var gravid og de havde svært ved at smertedække mig, der var nemlig en del jeg ikke måtte få.
Men du kan tro at jeg siger til i god tid mht. smerter mm.
Håber ikke det bliver så frygteligt som jeg forventer det bliver.
Mvh. REH.
Tak for dit svar!
Jeg husker første gang jeg skulle til tandlægen efter min indlæggelse, der tudede jeg i 45 min. - fra jeg kom til jeg gik!
Jeg ved at jeg bliver super dårlig af narkosen og intet kvalmestillende virker på mig. Jeg skal måske passe lidt på med at sammenligne sidste gang, da jeg var gravid og de havde svært ved at smertedække mig, der var nemlig en del jeg ikke måtte få.
Men du kan tro at jeg siger til i god tid mht. smerter mm.
Håber ikke det bliver så frygteligt som jeg forventer det bliver.
Mvh. REH.
Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"