Hej alle.
Jeg går i øjeblikket og venter på at komme i gang med pouch operation, jeg skal ha min første operation d. 21. april, og så vidt jeg kan regne ud får jeg så den anden operation omkring 3-4 måneder efter. Hvilket umiddelbart passer mig perfekt da jeg gerne skulle begynde på mit studie til september. Det ligger i den anden ende af landet og jeg skal derfor flytte og skabe mig et nyt netværk etc. -Det er det der gør mig nervøs, for hvor lang tid skal man regne med at være 'mærket' efter operationen? Er man meget træt og svag? Jeg har indtil videre kun haft operationer for voldsomme smerter, hvor jeg har tabt mig flere kilo på få dage og derfor har været længe om at komme mig.
Jeg ville blive rigtig glad hvis der var nogle der kunne skrive mig deres oplevelser i tiden umiddelbart efter operationen (de første 2 måneder)...
Mine forældre vil sandsynligvis ikke støtte mig hvis jeg ikke begynder på studiet til sommer, men jeg er meget nervøs for at blive ensom hvis jeg ikke har overskuddet til at danne et netværk i en fremmed by pga. at jeg er for svag efter operationen.
Jeg håber at høre fra jer.
Rekreationsperiode efter pouch operation
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
-
Peter Sørensen
Re: Rekreationsperiode efter pouch operation
Hej
jeg har dette fra en folder fra Hvidovre Hospital, men det er kun vejledende da årsagen til pouchen, operationsmetoden og patientens generelle fysiske tilstand spiller ind.
efter 1 operation:Når De føler Dem restitueret - sædvanligvis ca. 3 uger efter operationen - kan De genoptage erhvervsarbejde.
Sport kan genoptages 4-6 uger efter operationen - men gå lidt forsigtigt til værks i starten.
Omkring 70% af patienterne er i perioden mellem de to operationer ikke fuldt arbejdsdygtige, men opfordres til at genoptage arbejdet, evt. på nedsat tid.
efter 2 operationErhvervsarbejde kan genoptages
1-2 uger efter operationen og sport nogle uger senere.
Jeg tror at du passe på med ikke at stresse dig selv, det er en stor omgang med både operationer,flytning
og uddannelses start, og det første sted stress sætter sig er i tarmsystemet.
Vær klar over at tidspunkterne for operationerne, kan flyttes af afdelingerne, pga flaskehalse og nedskæringer, særligt som tingene ser ud i øjeblikket, så du kan desværre risikere at planlægningen ryger tidsmæssigt, derfor er det vigtigt at du får en god snak med lægerne og en evt. uddannelses vejleder, så alle ved hvordan situationen er.
jeg har dette fra en folder fra Hvidovre Hospital, men det er kun vejledende da årsagen til pouchen, operationsmetoden og patientens generelle fysiske tilstand spiller ind.
efter 1 operation:Når De føler Dem restitueret - sædvanligvis ca. 3 uger efter operationen - kan De genoptage erhvervsarbejde.
Sport kan genoptages 4-6 uger efter operationen - men gå lidt forsigtigt til værks i starten.
Omkring 70% af patienterne er i perioden mellem de to operationer ikke fuldt arbejdsdygtige, men opfordres til at genoptage arbejdet, evt. på nedsat tid.
efter 2 operationErhvervsarbejde kan genoptages
1-2 uger efter operationen og sport nogle uger senere.
Jeg tror at du passe på med ikke at stresse dig selv, det er en stor omgang med både operationer,flytning
og uddannelses start, og det første sted stress sætter sig er i tarmsystemet.
Vær klar over at tidspunkterne for operationerne, kan flyttes af afdelingerne, pga flaskehalse og nedskæringer, særligt som tingene ser ud i øjeblikket, så du kan desværre risikere at planlægningen ryger tidsmæssigt, derfor er det vigtigt at du får en god snak med lægerne og en evt. uddannelses vejleder, så alle ved hvordan situationen er.
-
bentbang@ofir.dk
Re: Rekreationsperiode efter pouch operation
Hej
Jeg fik fjernet min tyktarm i august 2009, og anlagt pouch 15. januar 2010. Det er således 4 uger siden på fredag. Det var hårdere, end jeg forventede. Ganske som i august blev jeg ramt både fysisk og psykisk. Det hører sig åbenbart til, kan jeg forstå. Jeg havde fået genoptrænet mig i rimelig god form og taget på inden pouchoperationen, men alligevel har jeg nu tabt mig knap 10 kilo, er træt og i dårlig fysisk form, som jeg oplever det svært at komme efter. I modsætning til operationen i august oplever jeg det sværere at tage på igen. Jeg oplever forløbet ganske meget lig, da jeg fik fjernet min tyktarm, omend jeg var i bedre form i januar, da jeg fik anlagt min pouch.
Venlig hilsen og god operation.
Bent Bang
Jeg fik fjernet min tyktarm i august 2009, og anlagt pouch 15. januar 2010. Det er således 4 uger siden på fredag. Det var hårdere, end jeg forventede. Ganske som i august blev jeg ramt både fysisk og psykisk. Det hører sig åbenbart til, kan jeg forstå. Jeg havde fået genoptrænet mig i rimelig god form og taget på inden pouchoperationen, men alligevel har jeg nu tabt mig knap 10 kilo, er træt og i dårlig fysisk form, som jeg oplever det svært at komme efter. I modsætning til operationen i august oplever jeg det sværere at tage på igen. Jeg oplever forløbet ganske meget lig, da jeg fik fjernet min tyktarm, omend jeg var i bedre form i januar, da jeg fik anlagt min pouch.
Venlig hilsen og god operation.
Bent Bang
Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"