Gode råd ønskes; tyndt output efter aftensmaden

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
dcmulle
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Gode råd ønskes; tyndt output efter aftensmaden

Indlægaf dcmulle » 30. jan 2010 22:25

Jeg har et spørgsmål til jer der har pouch eller fået lagt stomien tilbage. Jeg skal selv have den lagt stomien tilbage den 3 feb.
Inden jeg fik lavet pouch havde jeg et halvt års tid forsnævring i nederste del af stomien og levede derfor på 6 liter vand om dagen og meget flydende kost. Ingen kartofler, grøntsager eller andet der kunne sætte sig fast.
Nu er forsævringen ordnet, men hver gang jeg har spist aftens mad med især grøntsager, pasta eller kartoffel, kogte såvel som rå, bliver mit output vandigt og løber konstant. Er det fordi der bliver dannet en prop eller hvordan?
Ændre det sig efter tilbagelægningen eller skal jeg bare leve med ikke at spise sundt?
Jeg drikker forøvrigt 1,5 liter vand i løbet af dagen, inden aftensmadstid og den sidste liter i løbet af aftenen.
Har I nogle gode råd så kom endelig med dem :D
Hilsen
Ditte

Louise PT
Geografisk sted: midtjylland

Re: Gode råd ønskes; tyndt output efter aftensmaden

Indlægaf Louise PT » 30. jan 2010 23:12

Hej,

Jeg fik også meget stoplignende vandigt output i min ileostomi, da jeg havde stomi, og måtte som dig tit spise flydende kost. De kunne ikke finde ud af hvad der var galt, men jeg spiste til sidst ikke noget med trævler og lign. og holdte mig til lyst brød mm. - du ved hvad for noget mad, der er godt for en stomi.

Jeg har pouch i dag, og den fungerer fint. Jeg spiser præcis det jeg har lyst til, og nogen gange er afføringen tyndere end andre. Jeg kan sagtens få afføringen tykt ved at spise "rigtigt", men så spiser jeg ikke det jeg har lyst til. Så jeg vælger altså at spise, det jeg vil, og så gå en gang eller to mere på toilettet og evt. med tyndere afføring.

Så du kan ikke automatisk overføre dit stomi-output til hvordan din afføring vil blive med pouch - heldigvis :)

Held og lykke med operationen.

Hilsen Louise

dcmulle
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Indlægaf dcmulle » 31. jan 2010 20:23

Hej Louise

jeg er glad for at høre at det kan det kan ændre sig. Er det vandtyndt eller bare tyndere nu når du ikke spier "rigtigt"? Eller er det bare slut med grøntsager for altid?

Mvh
Ditte

Louise PT
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 31. jan 2010 22:09

Hej Ditte,

Det er nogen gange vandtyndt - specielt efter sådan noget som salat, men andre gange er det kokage-agtig eller ligefrem som små pølser. Det varierer hele tiden. Men altså HUSK og imodium hjælper virkelig godt på mig.

Jeg spiser masser af grønsager, både kogte og rå. De kogte er bedst for maven, men de rå er lækrest...

Du lærer lynhurtigt, når pouchen er begyndt at virke, hvad du skal indtage for at maven er god (fx havregrød eller tilberedte kartofler), og hvad du kan spise vel vidende at det koster lidt tyndere afføring (fx. rå grønsager). Så er det jo op til dig hvad du vil spise :wink:

Jeg er meget glad for min pouch, og håber du også bliver det for din.

Hilsen Louise

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"