Mange mave kramper og meget væske

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
louisefrost

Mange mave kramper og meget væske

Indlægaf louisefrost » 13. jan 2010 10:06

Hjælp jeg har nogle problemer med mavekramper og enormt høre lyde fra maven. De kan komme fra morgenmaden og vare hele dagen eller begynde om eftermiddagen og hele aftenen. Jeg har forsøgt at tænke meget over kosten og synes det er enormt svært at finde årsagen;( Jeg tager HUSK med kalk 2 til 3 gange dagligt og imodium men synes ikke helt det hjælper. Er der nogen som har et godt råd angående kosten? Har også prøvet A38 men får kramper alligevel.. ØV
Synes det er lidt svært at planlægge sin kost;(

Louise
Louise 81

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mange mave kramper og meget væske

Indlægaf Steen Samuelsen » 13. jan 2010 10:54

Hej Louise

Har du prøvet at spise havregrød som morgenmad. Havregrød er fiberrig og smører tillige tarmen. Havregrød giver output en god konsistens.
Hvis du ikke synes om havregrød, kan du også prøve havregryn med sukker og mælk.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 13. jan 2010 13:40

Hej Louise
hvis det konstant er meget tyndt,på trods af både imodium og HUSK, så kan du prøve at øge dit indtag af salt på maden, og prøve at se på hvad du drikker i løbet af et døgn.
husk at det ikke kun er maden der kan give problemer, kunstige sødestoffer, kulsyre fra øl og vand ,tyggegummi, rygning og tale mens man spiser, giver meget luft i maven, hvis man er tarmopereret kan det påvirke mere ,fordi der kommer sammenvoksninger og arvæv, og slyngninger, der kan medføre at der er steder i tarmen, hvor luften og afføring kan samle sig og drille selve passagen, lydene fra tarmen kommer når de arbejder for at presse maden igennem.
Du skal dog være opmærksom på at hvis du har problemer med blodtryk/kredsløb, nyrer,så skal du lige tage en snak med din læge først inden du salter mere.

louisefrost

Indlægaf louisefrost » 13. jan 2010 13:49

Peter Sørensen skrev:Hej Louise
hvis det konstant er meget tyndt,på trods af både imodium og HUSK, så kan du prøve at øge dit indtag af salt på maden, og prøve at se på hvad du drikker i løbet af et døgn.
husk at det ikke kun er maden der kan give problemer, kunstige sødestoffer, kulsyre fra øl og vand ,tyggegummi, rygning og tale mens man spiser, giver meget luft i maven, hvis man er tarmopereret kan det påvirke mere ,fordi der kommer sammenvoksninger og arvæv, og slyngninger, der kan medføre at der er steder i tarmen, hvor luften og afføring kan samle sig og drille selve passagen, lydene fra tarmen kommer når de arbejder for at presse maden igennem.
Du skal dog være opmærksom på at hvis du har problemer med blodtryk/kredsløb, nyrer,så skal du lige tage en snak med din læge først inden du salter mere.

Hej tak for svaret
Jeg prøver mig frem;) Tror jeg har skrevet under det forkerte emne... jeg er opereret for CU og har en J-pouch, i 2007 fik jeg ført stomien tilbage!
Louise 81

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"