Hej,
Jeg er en ung kvinde på 27 år, og uha hvor jeg kender alt for godt til dine problemer. Sådan havde jeg det også da jeg havde colitis. Nu har jeg som dig pouch, og fik den i dec.2007. Jeg tager hver dag HUSK, og også imodium virker godt på mig (snak med din mave-tarm-læge om dette).
Som Peter skriver, så undgå de madvarer/drikkevarer du efterhånden ved giver luft og dårlig mave. Jeg selv drak meget vand var jeg var i byen (hos venner el.lign.), da dette beroligede min mave. Hvis du tager eller begynder at tage HUSK, så hjalp det mig at tage det om eftermiddagen inden jeg skulle ud, da det beroligede min mave (evt. via mit hoved måske).
Jeg gjorde som dig, dvs. valgte de sikre toiletter (hvis de fandtes) eller simpelthen holdte mig med mange smerter til følge. Sagde ofte nej til begivenheder, som jeg ellers ville elske at komme til, havde min mave ikke været så stort et problem.
Jeg prøvede en meget dyr psykolog, men det hjalp ikke - selvom det faktisk alt sammen foregår i hovedet.
Nu er jeg sammen med en super dejlig fyr, og vi har lige fået den dejligste lille datter sammen. I starten kunne jeg ikke gå på toilettet mens han var der (eller jeg var hos ham). Jeg kunne ikke få mig selv til at fortælle om min mave, da jeg synes det var mega flovt.
Jeg er nu helt åben om min mave, fortæller dog kun om det hvis nogen spørger ind til det. Jeg har stadig svært ved at gå på toilettet på mit arbejde og diverse andre steder, hvor jeg føler mig udsat. Så det arbejder jeg stadig med. Men hjemme har min kæreste helt accepteret mine mange og larmende toiletbesøg. Han har senere sagt, at han overhovedet ikke ser det som et problem, og at det nærmere er et stort problem ikke at vide hvorfor man lige ikke skal sove sammen el.lign.
Hvad så at det larmer og lugter? Det gør det som sagt også for andre - vores problem er, at vi går på toilettet oftere end andre... MEN det ved de jo ikke.
Mit råd er at du slapper mere af omkring det, det vil også påvirke din mave. Det påvirkede ihvertfald min: Hvis jeg var skrækslagen for at gå på toilettet, så skulle jeg helt sikkert, og det var med ekstra luft. Jeg ved godt det er nemt at sige og svært som en i hel... at udføre, men øv dig ligeså stille.
Hvis din kæreste ved at du har svært ved at gå på toilettet hos ham, så prøv at gå på toilettet, og bagefter spørg ham, hvor meget han kunne høre. Det med at du kan høre overboens toiletrulle betyder ikke at alle kan høre dine prutter (man kan høre alles toiletruller i lejligheder - er min erfaring). Få din kæreste til helt uden at svøbe det ind at fortælle hvor meget han egentlig lagde mærke til dit toiletbesøg, og du vil helt sikkert opdage, at det mest er i dit hoved det er et stort problem. Ikke så meget hos andres.
Skriv gerne til mig hvis du har brug for at snakke, min mail er
louisepold@hotmail.com.
Held og lykke med fremtiden.
Hilsen Louise