Tilbage operation?

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
solstjerne
Geografisk sted: Brønshøj, KBH

Tilbage operation?

Indlægaf solstjerne » 5. mar 2008 22:36

Hej :D
Hvor længe har jer der er blevet tilbage opereret (j-pough) måtte vente?
Og hvor lang tid fra i blev godkendt til operationen, til at faktisk bliv det??

Hver gang jeg spørg min læge om det, fejer han mig bare af med at de ikke kan trylle, det ved jeg godt, men vil bare meget gerne have en lille fornemmelse om hvor længe, jeg skal leve med min stromi?
Den giver mig stadig mange problemer, men har også "kun" haft den i lidt over 2 måneder?
:oops:
Joy 1983

Peter Sørensen

pouch

Indlægaf Peter Sørensen » 5. mar 2008 23:53

Hej Joy

Jeg har flyttet dit indlæg over under reservoir/pouch :)
Der er meget stor forskel på, hvornår man vælger at lave pouchen.
Din sygdoms sværheds grad, medicinering under behandling og almene tilstand, bliver taget med i betragtning.

Selve operationsmetoden kan også veksle, fra sygehus til sygehus,den kan laves i flere tempi, nogle er indenfor det sidste års tid, begyndt at lave det hele i en operation, men igen er det individuelt ,hvad man anbefaler.

Så der er ikke meget andet at gøre end at lægge pres på lægen og få en ca. tidsramme, for dit forløb.

Det er pokkers irriterende ,når man ikke har en noget konkret at planlægge efter.

Mikkel Saugmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 6. mar 2008 00:29

De plejer at sige ca. 3-4 måneder hvis det har været planlagt du skulle have pouch.

Ved mig gik der ca. 4½ måned inden jeg fik fjernet min stomi og kun kørte med Pouch.

Har du ileostomi nu eller loopstomi?

Du er forresten altid velkommen til at tilføje mig på msn, hvis du vil høre mere..
Mikkel, Årgang 84

Sidsel

Re: Tilbage operation?

Indlægaf Sidsel » 31. jul 2008 09:58

Hej.
Jeg havde min stomi i et helt år. For mig gik der hele 6 måneder efter 1. operation til pounchen blev anlagt. Det var måske også fordi julemåneden kom i vejen. Lægen sagde at HVIS der nu gik noget galt, var det surt at være indlagt i julen. Der skulle gå endnu 6 måneder før den blev koplet til. Det var så fordi jeg tabte mig uhyggelig meget ved at have den ene meter tarm liggende i "dvale". (Ikke fordi de bruger en hel meter til selve pounchen, men der er jo et stykke som går derfra og op til stomien. På den måde skal de ikke lede efter den ene tarm ende ved 3.operation).
Og så en god nyhed for dem som i fremtiden skal have fjernet deres tyktarm. På Riget har de nu en læge,(indisk eller afrikansk) som kan fjerne tyktarm vha kikkert operation. Dvs mindre år, mindre ar-væv! Fedt.
Hilsen Sidsel

ths

Re: Tilbage operation?

Indlægaf ths » 31. jul 2008 16:57

Da jeg blev opereret første gang og fik fjernet tyktarmen pga. CU, fik jeg af vide at der skulle gå i hvertfald 3 mdr. før man kunne lave en j-pouch. Jeg var ikke selv helt klar til det, så jeg gik 2 år før jeg besluttede mig til at få en pouch, og så sagde lægen at han bare skulle vide det 4-5 mdr i forvejen.
Men jeg tror det er forskelligt fra patient til patient og fra syghus til syghus

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"