Brok i operations ar

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
thorling
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. feb 2007 19:00

Brok i operations ar

Indlægaf thorling » 20. aug 2007 21:32

Har i dag været til samtale på hospitalet bla om mine vel kroniske smerter og problemer med min godt 1 år gamle pouch. Det mener hospitalet ikke man rigtigt kan gøre noget ved. Ærgeligt ,men det er nu en anden og meget lang snak. Jeg fik også kigget på mit ar. Jeg fik det scannet for et par uger siden fordi stomiarret bulede meget. Det var nu fint og kun kosmetisk grimt.Nå jeg har jo gener fra det store ar så det blev også scannet. Ja og idag blev det så bekræftiget at jeg har et lille brok i den øverste del af arret. Det spænder og dunker og presser og føles idet hele taget ikke rart. Det skal altså opereres. Det bliver på Silkeborg sygehus pga at her er der ikke så lang ventetid som i Århus. Er der nogen der har prøvet det ,altså at få rettet sådan et brok? Jeg går ud fra at det er et mindre indgreb men fik faktisk ingen information om det. Det ville være vældig dejlig at høre lidt om indgrebet og hvordan det ser ud bagefter osv. Hvad med motion, styrketræning og sådan noget.? Risikerer man at det kommer igen ? hvad med smerter m.m. Glæder mig til at høre lidt om det

Peter Sørensen

brok i ar

Indlægaf Peter Sørensen » 20. aug 2007 22:55

Hej Thorling

Jeg synes det er meget vigtigt at du , får lægen til at fortælle dig om operationen, da procedurer kan være forskellige fra sygehus til sygehus.
Det er også et spørgsmål om de kan sy muskellagene sammen, eller er nødt til at lægge et net ind.

Brok operationerne omkring stomierne, er som regel mindre indgreb sammenlignet med stomi operationen, men også operationer , lægerne helst vil undgå at lave, de laver dem kun hvis brokket giver bandageringsproblemer,fordi chancen for en ny brok er rimelig høj, og fordi nettet man evt. lægger ind kan vanskeliggøre operationer senere, hvis man har en sygdom der kan medføre det,når du ikke har stomien mere, formoder jeg dog at chancen for et nyt brok, er betydelig mindre.

Selve tiden efter operationen , træning etc. er også meget individuel, afhængigt af årsag til brokket, den generelle tilstand man er i, og hvad de har gjort for at afhjælpe.

Jeg ville ønske man bare kan skrive en vejledning, men nej , det bedste er at skrive dine spørgsmål ned og få kirurgen til at gennemgå operationen med dig.

Held og lykke

thorling
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. feb 2007 19:00

Indlægaf thorling » 21. aug 2007 15:20

hejsa
Jeg regner selvfølgelig med at jeg bliver indkaldt til en forundersøgelse på Silkeborg sygehus hvor jeg får mere at vide. Du har jo ret. Det er nok så individuelt at man ikke bare kan lave en patient folder ,men må vurdere hvert enkelt tilfælde. Det var bare for at høre ....
Det brok jeg skal have rettet sidder ikke i stomi arret men i det store ar midt på maven i den øverste del over navlen. Det er jo aldrig til at vide om pouchen en dag ender med ikke at fungere som den skal og at det bliver nødvendigt at få en stomi igen. Jeg har i hvertilfælde problemer nok som det er idag. Det ville da ikke være rart hvis man ødelagde stomistedet så det ikke kunne bruges igen. Min stomi sad nemlig et enormt godt sted. Tak for svar, det gav da nogle overvejelser.


Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster