Til dem der har fået lavet J-pounch med Morbus Crohn!??

Spørgsmål/debat vedrørende reservoir, J-pouch og andre former for pouch
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende reservoir og pouch - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikel om andre stomityper
Kimmie
Årgang: 1987
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Til dem der har fået lavet J-pounch med Morbus Crohn!??

Indlægaf Kimmie » 11. jun 2007 13:46

Jeg står og måske skal opereres.. min læge bad mig om at finde navn på de kiruger der har opereret patienter med Morbus crohn hvor de har fået en J-pounch..

Jeg vil høre om i kunne hjælpe mig med nogle navne på kirugerne, og sygehusene.. og evt datoer for operationen..

Men det skal kun være, hvis man har Morbus crohn, og har fået lavet en J-pounch...

På forhånd tak, og go sommer.. :D
Kimmie :)

Mikkel Saugmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 11. jun 2007 14:08

Nu ved jeg ikke om han har gjort det til MC patienter, men du kan ringe til århus sygehus og høre om du kan snakke med Karsten Kragelund. han lavede i hvert fald min J-Pouch og jeg har CU :)

Jane G
Årgang: 1986
Stomi siden: 1994
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Jane G » 11. jun 2007 22:34

Jeg er også blevet opereret af Karsten Kragelund på Århus (amts) sygehus. Han er én af dem som laver mange pouch operationer. Jeg har tendens til MC nu, men han er stadig ikke i tvivl om det er den rette løsning for mig med en pouch. Jeg kan varmt anbefalde du kontakter ham og evt. lade dig operere!!!

Kimmie
Årgang: 1987
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlægaf Kimmie » 12. jun 2007 19:31

har i evt et nummer, til ham Karsten?? Århus er godt nok lidt langt væk, men det er turen værd, hvis han vil udføre operationen..
Kimmie :)

KC
Årgang: 1978
Stomi siden: 2004
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Ang.. læger

Indlægaf KC » 12. sep 2007 12:06

Hejsa..
Kunne godt tænke mig at vide om ham Karsten Kragelund fra Århus kan noget som lægerne på Rigshospitalet feks ikke kan??
Ville blive ovenud lykkelig hvis min stomi kunne fjernes selvom mit forløb har været MEGET kompliceret... :?

Peter Sørensen

pouch og crohn

Indlægaf Peter Sørensen » 12. sep 2007 13:12

Jeg har prøvet at finde lidt information omkring crohn og pouch.

der er rigtig mange risici ved at lave pouch på en patient med crohn.
Jeg er ikke stødt på noget der nævner mulighed for pouch ,med diagnosen crohn.

Ved operationerne fjernes/bruges tyndtarm, til at danne den midlertidige stomi og pouchen, hvis sygdommen så blusser op i endetarm eller pouchen ,er lægen nødt til at lave en ny stomi,og måske fjerne pouchen og det koster igen tarm, det er begrænset hvor meget tyndtarm man kan undvære af hensyn til ernæring, alternativet er et liv som korttarms patient, hvor ernæringen foregår med drop, man er tilkoblet hele natten.

Jane G
Årgang: 1986
Stomi siden: 1994
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Jane G » 12. sep 2007 15:21

Hej...
Det er rigtigt at man kan risikere at skulle have lagt sin pouch tilbage igen, hvis det ikke fungere når man har MC. Men jeg har altså fået at vide at det ikke kommer til at påvirke ernærringen, selvom de fjerner dette stykke... Altså hvis man som udgangs punkt har hele sin tyndtarm.
Jeg forstår udemærket dem, som gerne vil give det chancen. Det "værste" der kan ske er jeg at få en stomi igen.. Og det er jo det udgangs punk man kommer fra..

Peter Sørensen

pouch/crohn

Indlægaf Peter Sørensen » 12. sep 2007 16:28

Hej jane G

Ja det er rigtig at at hvis man som udgangspunkt har hele tyndtarmen, så er det ikke et problem, ernæringsmæssigt,men det er meget individuelt og afhænger også af sygdommens udbredelse i tarmen, patientens almene tilstand så generelt siger lægerne at crohn og pouch normalt ikke er en god ide.
det er jo en livsvarig sygdom, hvor man ikke kan forudse forløbet medicinsk og kirurgisk.

Det vigtigste er at man er orienteret fuldt ud om de komplikationer der kan være.

Tilbage til "Reservoir- og pouch-operationer"