Indlægaf GR » 30. mar 2007 15:47
Hejsa. Man kan være født med helt ned til 2,50 meter tyndtarm og op til 8 meter. Man kan leve med en halv meter tilbage, hvis man får ernæring resten af sit liv i drop, så er man korttarmpatient.
Når man har MC, kan sygdommen jo sidde forskellig. Nogle har kun sygdommen i tyktarmen bla. Det har jeg kun selv haft. Chancen for, at jeg bliver syg i tyndtarmen nu, er meget lille. Men stadig til stede. Jeg kan heller ikke få en pouch, ikke at jeg nu gerne vil have en. Men har faktisk haft snakken med min læge.
Når man har haft sygdom i både tyktarm og tyndtarm, regnes man jo ikke for, at have colon crohn, som mig selv. Og derfor er chancen, for at blive syg i tyndtarmen igen større.
Personlig er jeg født med 3,70, jeg har ca. 3,60 tilbage. Jeg har så også en hurtig løbenede tarm oveni.
Der kommer en pige inden på mødestedet sommetider, hun har kun 3 meter tyndtarm tilbage, hun er korttarmspatient. Ved ikke lige hvor meget hun mangler af tyndtarmen. Man da jeg ikke er født med mere end 3,70 og faktisk kun har 60 cm mere end hende og ikke er korttarmspatient, har bla. noget, at gøre med hun mangler mere af tyndtarmen end jeg gør. Hun kan f.eks havde fået fjernet 3 meter og så mangler hun det til, at optage ernæring i, hvor jeg kun mangler ca. 10 cm.
Personlig turde jeg ikke sige ja, til en pouch med MC. Jeg har aldrig haft god medicineffekt, er opereret flere gange. Jeg har ikke rigtig råd til, at miste mere tarm. Det løber hurtig nok i forvejen og bliver nød til, at drikke proteindrikke hver dag, for at holde vægt.
Er muligheden Kimmie ikke for, at du kan få sat tyndtarmen ned på endetarmen. Den operatioen, har jeg selv fået tilbudt 2 gange, jeg har så valgt, at sige nej begge gange. Jeg har haft rigtig mange stomiproblemer i min stomiliv, siden 2001, men er glad for stomien i det store hele, så synes det var en dårlig byttehandlen, for mit eget vedkommende.
Havde også haft stomi igen den dag i dag, hvis jeg havde sagt ja dengang, skal nemlig havde fjernet min endetarm i år.