Flexjob, førtidspension

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
karina
Indlæg: 27
Tilmeldt: 3. jan 2004 16:48
Geografisk sted: dybvad, nordjylland

Flexjob, førtidspension

Indlægaf karina » 9. feb 2008 11:36

hej så har jeg lige brug for at få svar på et par spørgsmål.
jeg er 30 år uddannet social- og sundhesassisten og arbejder fuldtid i hjemmeplejen. jeg er glad for mit arbejde men føler ikke at krafterne bliver ved med at være der. jeg har morbus crohn og der af følgene stomi, det sidste år har jeg desuden døjet med betændelse i bugspytkirtlen og har været indlagt 5 gange inde for det sidste år pga det.
jeg vil spørge om der nogen der ved om det er svært at få en flexjob eller om der er førtidspension jeg skal begynde at tænke på.
karina

Peter Sørensen

flex-pension

Indlægaf Peter Sørensen » 9. feb 2008 13:12

Hej Karina

her på dette link kan du se meget mere om fleks- revalidering og pension http://borger.dk/forside/arbejde-og-erhverv

jeg syntes ikke man kan sige det er blevet sværere, at få hjælp til sin arbejds situation, men det føles sådan for rigtig mange, fordi man kaster mange resourcer ind, fra det offentliges side,for at fastholde en tilknytning til arbejds markedet.
så pension er blevet sværere at få, omvendt har jeg indenfor de seneste par år mødt mange der er kommet på skåne og fleks job, som de er meget glade for.

Kontakt din kommune og få en tid hos en socialrådgiver, der kan starte forløbet op.
Det bedste du kan gøre for at sikre dig at det kører efter bogen,er at få din fagforening med fra starten, kontakt dem og få deres socialrådgiver til at gå ind i din sag, så er der hele tiden snor i det offentliges sagsbehandling, man kan udforme en fuldmagt der giver fagforeningen aktindsigt.

Hanne Andersen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 6. aug 2007 21:28

Indlægaf Hanne Andersen » 9. feb 2008 13:35

Hej Karina
du skriver noget om flexjob
jeg ved ikke så meget om det men min mand der blev opereret i sommeren 2007 har lige været ude og prøve og se om han kunne klare at arbejde ved sit gamle fag byg maler ( han kunne kun klare 16 timer pr uge fordelt over 4 dage han har både en ileo og en kolostomi)og der var der snakket om at han måske skulle i flexjob men det var hans læge og lægerne fra sygehuset som mente det så vi snakkede med hans sagsbehandler ved komunen (JOBCENTER sygedagpenge ) og der fik vi at vide at han skulle arbejds testes for at se hvormeget han kunne klare
:cry: men han har desværre fået en brok (ved kolo )så han skal måske opereres igen
så det er stillet i bero da han ikke må arbejde for at den ikke skal blive større da den er stor i forvejen
men det er noget som man skal indstilles til fra lægerne og så skal man igennem en arbejdstest så de kan vudere hvor meget man kan klare
men prøv at snakke med din læge hvad hun/han synes for det er jo ikke rart at være så træt at man ikke er noget vær efter en arbejds dag
men det er jo også rart stadig at ha kontakt til sit arbejde når man er glad for det og så kommer man jo også ud at snakke med andre og det har man jo også behov for
men husk også at snakke med din fagforening og få en bid sidder med der fra når der skal snakkes med komunen og arbejdsgiver
hilsen Hanne

majer

flex job

Indlægaf majer » 13. feb 2008 20:36

Hej .....
Vil bare lige komme med en lille kommentar.....
har MB med stomi- korttarms patient ....

Har haft flex job i snart 4 år, og jeg fik det uden problemer, har ikke været i arbejdsprøvning og hvad de nu ellers kan finde....
Har også hørt at når man har MB så sku`` man få det uden de store problemer... JEg var så heldig at min arbejdsplads gennem mange år godt ville ha`mig på nedsat tid.... det er faktisk en solstråle historie jeg ku fortælle her.....


Hilsen Majer 37 år

Kartoffel-Kaj

Re: flex job

Indlægaf Kartoffel-Kaj » 29. feb 2012 10:10

Jeg har prøvet været igennem systemet med Crohns sygdom. Ifølge http://www.sundhedslex.dk/crohns-sygdom.htm skal de fleste patienter opereres på et tidspunkt, da sygdommen bredder sig. Crohns sygdom kan jo bredde sig til hele tarmen. Hvis man havde det dårligt i forvejen, så kan du være sikker på, at du har det meget dårligere, når ud over denne krævende sygdom skal modarbejdes konstant. Det er næsten ikke det værd!


majer skrev:Hej .....
Vil bare lige komme med en lille kommentar.....
har MB med stomi- korttarms patient ....

Har haft flex job i snart 4 år, og jeg fik det uden problemer, har ikke været i arbejdsprøvning og hvad de nu ellers kan finde....
Har også hørt at når man har MB så sku`` man få det uden de store problemer... JEg var så heldig at min arbejdsplads gennem mange år godt ville ha`mig på nedsat tid.... det er faktisk en solstråle historie jeg ku fortælle her.....


Hilsen Majer 37 år

123mio

Re: Flexjob, førtidspension

Indlægaf 123mio » 29. feb 2012 23:39

Hej

Jeg arbejder i et jobcenter og kan fortælle, at vi allerede nu, før den forventede reform på området med førtidspension og fleksjob, arbejder med stramninger på området.
Man vil formodentlig undersøge dine muligheder med en § 56 ordning, hvis du ikke allerede har en sådan.
Hvis du vil have nemmere ved at varetage en anden type job end dit nuværende med de skånehensyn, du har, vil en revalidering formodentlig også være mere oplagt end fleksjob. Hvis eksempelvis et kontor-job, hvor du måske endda kunne aflastes ved hjemme arbejdsdage, kunne gøre dig selvforsørgende uden overførselsindkomst, så vil revalidering til denne mulighed være en god løsning for så ungt et menneske som dig.
Vi vil i den kommende tid i de fleste jobcentre, tror jeg, opleve frustrationer over manglende muligheder for at få tildelt fleksjob og pension, når mn nu kender så mange, der har fået disse ordninger på grundlag, som virker endnu spinklere, end hvad man selv mener at opleve som barrierer.
Jeg tror, at man hjælper sig selv bedst ved at erkende, at der fremover skal være fokus på andre ordninger så som revalidering eller §56, eksempelvis, fremfor flex og pension. Vores samfundsøkonomi kan ikke bære samme omfang af disse ordninger som hidtil tildelte, men der er stadig plads til kreativitet på andre muligheder for at tage højde for skånehensyn.


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster