Rengøring af wc-kummen

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Gæst

Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Gæst » 11. aug 2007 02:06

Hvordan får man wc-kummen ren efter tømning af stomiposen, når man har været så syg efter operationen, at man ikke har kunnet gøre rent i et stykke tid, så der nu er et brunt område, der ikke kan fjernes (syre?), uanset hvad man bruger af midler? :oops: :(
:)

Peter Sørensen

kalk+rust

Indlægaf Peter Sørensen » 11. aug 2007 12:23

Hej gæst

jeg har fundet dette på nettet.


http://www.ask-alex.dk/8197_Saadan_fjer ... ettet.html

Virker det ikke så prøv at spørge i Matas, om de har et godt middel.

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 15. aug 2007 21:48

Hej

Hvis det er kanten i overfladen af vandet der er misfarvet, så prøv at hælde klorin i vandet og lad det sidde et godt stykke tid.

Jeg har selv ikke kunne få den brune rand væk uanset hvad jeg brugte af rengøringsmidler, så virkede det ikke.

Men jeg har haft held med klorin. Toilettet bliver hvidt og skinnende, og udenbrun kant.

piateut@hotmail.com

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf piateut@hotmail.com » 6. nov 2008 19:19

Skub vandet væk med wc børsten. Rens med rust middel og senere med eddikesyre, husk handsker.

Hanne Andersen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 6. aug 2007 21:28

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Hanne Andersen » 20. nov 2008 21:18

Hej
prøv at skuppe vander vær læg noget wc papir rundt i hele wc kummen og hæld noget ganske alm eddike på lad stå et stykke tid og brug så en af de rengørings svampe med en fin skureside på og gnub så kummen det kan godt være at du skal prøve et par gange men dette har jeg haft held med og man skal jo tænke på miliøjet :wink: og man skal ikke bruge syre :oops: og nomalt bruger jeg eddike en gang om ugen hvor jeg bare gnider eddike på med svampen dette fjerner det kalk som sætter sig og det er mange gange dette der er skyld i at der kommer misfavning

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Henning Granslev » 25. nov 2008 17:52

Hej alle

Vedr. rengøring af toilet, så kan man prøve at bruge Coca Cola. I forrige uge var der en TV udsendelse om baronessen, der flytter ind i et helt andet hjem end Valdemar Slot. I det "nye" hjem var toilettet ret ulækkert. Men en gang Cola sat i blød på vat rundt i kanten var utrolig effektiv.
Jeg vil selv prøve, om det også kan fjerne vores plettet i toilettet, og når resultatet foreligger, vender jeg tilbage her i COPA forum. Men det er da tankevækkende, at Cola er så effektiv til div. pletter i toillettet, så man kan jo undre sig over, hvor mange der tilbyder tænderne denne behandling.
Men ok, en kold Cola er ikke det værste, og den bliver da skyldet lidt af med andre drikke og lidt mad. Og vi børster da også tænderne et par gange om dagen.
:roll:
Hilsen og held og lykke.

Henning Granslev
Henning Granslev

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Henning Granslev » 11. jan 2009 14:08

Hej alle

Jeg har prøvet at gøre vores WC kumme ren med coca cola, både før jul og efter jul. Colaen hældte jeg på wcpapir og lod det stå godt gennemvædet i 1 døgn. Det virkede næsten. Selvfølgelig er det nemt at lade et toilet stå ubenyttet, hvis man har to toiletter i huset, ellers kan det ikke lade sig gøre. Colaen opløste meget af de grimme pletter, der var i kummen. Resten måtte tages med en skuresvamp. Man må sige, det har en ret god effekt. Der er næsten uhyggeligt, da det er noget, mange gerne drikker, (jeg gør det også).
Hvis andre har et bedre bud, vil jeg da gerne læse om dette. :oops:

Hilsen Henning Granslev
Henning Granslev

Sanne & Stomy
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23. jun 2008 16:21

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Sanne & Stomy » 11. jan 2009 22:47

Kære Gæst!

- Jeg spurgte selv om det samme her i forum for et år siden, da jeg var nyopereret! - Jeg kunne nemlig heller ikke få det af! - Og dér fik jeg faktisk et virkeligt godt råd, som jeg har brugt siden!
- Nu ved jeg jo ikke HVOR grelt det står til med dit toilet - gammelt kalk, kan jo være lidt vanskeligere at få af uden brug af skrappere midler! Mit toilet var ganske vist helt nyt, men jeg lagde mærke til, at der alligevel efterhånden kom en brun plet ned af forsiden i kummen (dér hvor mit output glider ned - med den teknik jeg bruger, når jeg tømmer posen) og jeg kunne ikke få det af, med de almindelige toiletrensemidler!

- Men rådet var såre simpelt: Put flydende skurepulver (den fra Aldi er billig) på en af de alm. farvede skuresvampe og så bare skrub det af- det virker mirakuløst og skjolden går af som en leg!

Men kære "gæst"! - Hvorfor melder du dig ikke ind i Copa? - Eller i hvert fald her i Forum? - Det skal du da gøre, synes jeg! - Det er simpelthen sådan en rar følelse, at man her er blandt ligestillede og kan få råd svar på sine spørgsmål om alt muligt! (Og med tiden også selv kan bidrage og give nogle råd videre til de "nye" stomi-fæller!)

Håber at du kan bruge mit råd!

Hej fra Sanne

Gæst

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Gæst » 25. jan 2009 13:28

KLORIN - DÉT VIRKER SOM EN DRØM!

Camilla

Hanne Andersen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 6. aug 2007 21:28

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Hanne Andersen » 31. jan 2009 12:29

Hej Gæst
klorin :evil: ja det fjerner farveskjolden men ikke kalken og det er den der tager imod farven når du tømmer posen
du skal sørge for at kummen er ren for kalk og det kan du gøre med alm husholdnings eddike og det skader ikke miliøjet :wink:bare læg noget wc papir rundt i kummen og hæld så noget eddike på lad stå ca 1 times tid og skrup så med en af de kulørte svampe er det ikke nok med en gang så prøv en gang mere men kalken skal du ha fjernet for så er det nemmere at holde :wink:
jeg gør så det at jeg en gang om ugen lide kommer lidt eddike på svampen og gnider kummen med
for at holde kalken væk for ellers for du hurtigt det samme problem igen
vor tit du er nød til at gøre dette kommer an på hvor meget kalk der er i vandet :?: der vor du bor
men det samme gør jeg også ved min håndvask for at holde den pæn blank og fri for kalk

jeg tror at problemet er at der er mere galle i når det er stomiposer der tømmes og det sætter sig i kalken der sidder på kummens sider
hilsen Hanne

Tove
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17. jan 2009 15:34

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Tove » 1. mar 2009 13:55

Hej
Jeg forventer at min hustru efter 7 uger på sygehus med ileostomi snart kommer hjem hvis det lykkes lægerne at få hendes output ned.
Så ser jeg at der "kan" være problemer med at holde toilettet rent.
Jeg har kigget lidt rundt og fundet ud af at IFÖ netop har lanceret et nyt toilet med keratact behandling i kummen. Det er noget med at det er tilført ved brændingen så overfladen er skinnende og nem at holde så må det være sværere for kalken at sætte sig fast, hvis man vel og mærke er på tæerne hele tiden.
Er der nogen der har et sådant?
Toves mand Jørgen

Tove
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17. jan 2009 15:34

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Tove » 1. mar 2009 14:06

Hej igen
I øvrigt skulle disse toiletter give skyl hele vejen rundt og altså også der hvor posen tømmes.
Jørgen

Moonmistress
Indlæg: 31
Tilmeldt: 30. mar 2009 22:54

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Moonmistress » 4. apr 2009 07:39

hej alle..

jeg har stort held med at bruge Clorin Powermousse når jeg gør rent...
som pouchopereret, ender outputtet jo altså ikke hun et sted i kummen, men HELE vejen rundt og endda op under kanten på brædtet og alt muligt...

powermoussen skal kun sidde i kort tid, så er kummen hvid som sne ;)
et andet middel jeg har fundet ganske effektivt, både til fedt og kalk kanter, er ajax professional - sådan en pink flaske.... den tager ganske enkelt ALT!! som en leg.... ( er lige flyttet, så den har været testet på netop ALT ;)

med disse midler i arcenalet, så føler jeg mig ihvertfald helgarderet ;)
Knus, Sabina

Colitis Ulcerosa, diagnostiseret feb. 1999
Kolectomy, Jan. 2002
J-pouch. maj 2002
Nedtagning af loopstomi, sep. 2002
Ny diagnoe: feb. 2009 - Morbus Chrons
Tilbagediagnostiseret april 2009 - jeg har stadig kun Colitis

Løsningen

Re: Rengøring af wc-kummen

Indlægaf Løsningen » 1. apr 2010 13:42

Jeg købte for nylig et nyt produkt på markedet som hedder en 'toilet plug'. Det er et firma som hedder 'Toiee' som der producerer det (www.toiee.dk). Det fjerner kalk og okker fra toilettet.

Det var meget meget nemt og enkelt da jeg prøvede det. - Og så virker det!

Man tømmer toilettet for vand, skubber ballonen lidt op i vandlåsen, puster den op (så toilettet er stoppet), kommer vand + deres special producerede sæbe i, lader det stå én time, puster luften ud af ballonen og tømmer toillettet - Voilá, et rent toilet!

- Inde på deres hjemmeside står der hvordan man gør. Jeg kan ihvertfald anbefale det, og bekræfte at det virker. Jeg har i lang tid prøvet andre midler, og blevet frustreret over problemet.


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster