Forundersøgelse og "ulovlig" medicin

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Annina
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:50

Forundersøgelse og "ulovlig" medicin

Indlægaf Annina » 10. jun 2007 19:39

Jeg skal omsider til en forundersøgelse på hospitalet i næste uge. Det burde være så enkelt, men faktisk er det blevet en del kompliceret.

Jeg er ved at udfylde div. oplysningsskema om bl.a. hvilken medicin jeg bruger og hvorfor.

I slutningen af 70`erne er jeg blevet opereret for for højt stofskifte. Man havde fjernet halvdelen af min skjoldbruskkirtel og siden har mit helbred været stækket, hvilket blev voldsommere og voldsommere med alderen. Jeg havde endt med alvorligt for lavt stofskifte, hvilket resulterede i tiltagende og invaliderende følgesygdomme. Jeg havde ikke reageret positivt på den tilgængelige medicin og mit lave stofskifte forværredes i ekspressfart jo ældre jeg blev. Mine laboratorieprøver viste fine tal, hvilket man sagtens kan have uden at lægemidlet kan indgå hvor der behov for det i organismen. Jeg var fanget i en blodprøvefælde og kunne ikke få lægerne overtalt til at lytte. Til sidst, alvorligt truet af udsigten til et omfattende invaliditet havde jeg bestemt mig for, selv at tage over ansvaret for mit helbred.

For et halvt år siden begyndte jeg behandle mig selv med et importeret lægemiddel, et naturligt skjoldbruskkirtel-hormonmix udvundet af animalske skjoldbruskkirtler man, også her i Danmark havde anvendt før det syntetiske hormon er blevet opfundet. Faktisk det oprindelige lægemiddel lægerne havde anvendt allerede for hundrede år siden.

Det var ikke til at tage fejl af, at den virkning jeg havde oplevet efter at min beslutning var truffet og iværksat, kunne ikke kaldes med ringere ord end at jeg havde fået mit liv tilbage. Jeg har det fint og bedre end jeg havde det de sidste 30 år og jeg får det bedre for hver dag der går og efterhånden som stofskifte-skader i kroppen bliver "repareret". En indbildning eller placebo kan ikke vare så længe og jeg er ikke villig til at lade min fremgang/helbredelse hindres af en behandling for en anden sygdom... eller hvad gør man?

Jeg regner helt bestemt med, at man vil indlægge mig til en tarmoperation og etablering af en stomi. Så langt så godt.

Men hvad hvis lægerne på denne afdeling ikke vil acceptere, at jeg skal have min "ulovlige" medicin indtaget to gange dagligt, også under indlæggelsen? En pause på bare få dage vil have yderst dramatiske og uoverskuelige konsekvencer for mit stofskifte og alt det, det fører med sig af helbredsproblemer.... ikke mindst den negative virkning dette ville få på min rekonvalescens.... Thyroidea-hormoner er magtfulde og påvirker alle organer i kroppen. En afbrydelse af kontinuiteten vil ødelægge mit liv en gang til og det er lige før, at jeg frygter det ødelagte stofskifte mere end jeg frygter en evt. kræft i tarmen.

At lavt stofskifte er en alvorlig, livstruende og overset sygdom er der efterhånden ingen tvivl om... At jeg så havde taget min egen beslutning - er sket på baggrund af mange års forgæves venten på at få hjælp af de "lovlige" kanaler... Derfor mener jeg, at jeg har ret til at forvente, at denne beslutning også respekteres af de læger, der skal behandle mig under indlæggelsen for en anden sygdom.... Men spørgsmål er, om lægerne på samme måde som de havde nægtet at yde mig den fornødne lægehjælp før, med henvisning til "fine laboratorietal" - igen vil nægte mig hjælp til.... denne gang at fastholde den fremgang i helbredet jeg havde selv sørget for....

I sandhed en kattepine af de helt store :? Jeg tænker videre :?

Hvad er det lave stofskifte og hvad det kan gøre ved et menneskeliv kan læses højt og tydeligt om her: http://www.kortelinks.dk/?MaryShomon

Peter Sørensen

medicin

Indlægaf Peter Sørensen » 15. jun 2007 10:23

hej Annina

Nu er medicinsk behandling ikke lige det der er mest om, når det gælder stomi, men jeg har et par kommentarer.

Jeg kan godt forstå at du er uvillig til at stoppe din selvmedicinering når den har en god effekt.

Men det er pokkers vigtigt at oplyse om alle former for medicin man tager, det gælder både kosttilskud-natur-håndkøb-recept og selvimporteret medicin.

Man risikerer nogle grimme interaktioner mellem de forskellige præparater, og det kan påvirke helingen efter operationen.


Håber din forundersøgelse går godt.


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster