stomi og tøjproblemer?

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Karin

stomi og tøjproblemer?

Indlægaf Karin » 2. aug 2004 11:02

Hej alle,
Jeg fik stomi for 2 år siden og måtte derefter tænke lidt mere over mine tøjindkøb. Nu er jeg begyndt at køber tøj af mere bløde materialer, da det er praktisk, at stof/materialet giver efter, når posen bliver fyldt.

Er der nogen af jer der har "skiftet" gardarobe og tøjstil pga. stomien? Det kan være, at nogle af jer har et par gode ideer til at få tøjet til at "passe"?

Hilsen Karin

Gæst1

hehe, det virkede :)

Indlægaf Gæst1 » 2. aug 2004 14:46

Nå, men mit spørgsmål er vel nogenlunde det samme som Karin's, jeg har problemer med at stomiposen er lidt for tydelig. Når der kommer lidt luft i posen, eller den begynder at blive fyldt. Det er mest oppe i toppen af stomiposen, hvor den buler ud, men jeg har ikke fundet en metode der kan gøre den mere usynlig...... (ikke at jeg skammer mig over min stomi) - men det kunne være rart hvis det kunne lade sig gøre. Alle behøver ikke at vide jeg har stomi.

Dolau
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26. jul 2004 01:01
Årgang: 1976
Stomi siden: 1998
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlægaf Dolau » 2. aug 2004 16:11

Hej

Jeg har ikke skiftet tøjstil siden jeg fik min stomi i.. Har gået i det jeg følte mig tilpas i. Til gengæld har jeg heller aldrig været typen der hopper i "den lille sorte". :)

Har dog oplevet at bulen bliver tydeligere hvis jeg går i eks. løse bukser. Paradoksalt nok :?:

Men et lille fif har jeg da til eks. nederdele eller sexet linger. Man kan enten selv lave eller købe nogle brede blonde intimbælter hos Eto-Garments (link til deres hjemmeside fra COPA) De gør at posen ikke "flapper" rundt, men pænt bliver på sin plads. 8)

Hilsner Dorte

Gæst

Tøj der skjuler posen

Indlægaf Gæst » 6. feb 2006 20:55

Hej
Jeg fik min stomi for et år siden, da jeg var 17 år og var sikker på at den kunne ses uanset hvilket tøj jeg tog på.
Jeg prøvede en masse forskelligt undertøj og er sikker på at det er meget forskelligt fra person til person hvad man kan lide.
Jeg bruger nogle "høje" underbukser og uden over dem en undertrøje (begge dele i bomuld) udover dette unedrtøj kan man ha sit normale tøj og jeg føler at jeg undgår "bulen" øverst.
Skal jeg til fest og skal have noget mere tætsiddende tøj på har (80'ernes) bodystocking -med t-shirt eller kjole udover- hjulpet mig utrolig meget...den søger for at hele posen er tæt på maven og for at evt. luft bliver fordelt jævnt og ikke kun i bunden af posen.
Det føles rart for mig og hjælper mig meget til at føle mig ganske normal (hvilket jo sku være så svært i min alder :D )

håber det kan hjælpe dig... men prøv dig frem.

mvh. Lea

Katja H

Indlægaf Katja H » 7. feb 2006 14:13

Jeg er også blevet nødt til at skifte en del ud i mine bukser da jeg ikke kan holde ud at have noget der sidder alt for stramt efter jeg har fået stomi... men samtidig synes jeg heller ikke tøjet må være alt for løst for så er det meget nemmere at se posen. Det bedste er næsten et par nylonstrømper op over posen og så en nederdel på. Så kan man overhovedet ikke se det.

Gæst

Indlægaf Gæst » 13. feb 2006 22:08

hej
jeg har selv haft store problemer med at acceptere min stomi og ikke mindst hvordan jeg skjuler den bedst.
Jeg bruge elestantrusser med høj talje, sådan nogen som holder maven inde, og de er fortræffelige.Desuden holder de godt på stomien og hindrer lækage.
Dem kan jeg varmt anbefale.
jonna

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 13. jan 2007 14:40

Hej

Hvor køber du dine elestantrusser ?

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 13. jan 2007 14:45

Hej
Dolau skriver noget om nogle brede blonde intimbælter hos Eto-Garments
og at der skulle være ling her på websitet.

Jeg kan desværre ikke finde det, hvor er det?

Er der nogen der kender butikken hvor man køber sort blondebælte, jeg kan huske at jeg har set det et sted, men kan ikke finde det sted hvor man køber det.
Jeg kunne forestille mig at stomien bliver holdt lidt inde, og det er mere behageligt og stomien ikke ses så meget.

Peter Sørensen

Eto

Indlægaf Peter Sørensen » 13. jan 2007 21:11

Hej

på link siden på selve hjemmesiden, er der link til eto-garment, du kan prøve at få din læge eller stomisygeplejerske til at søge om et bælte, i nogle tilfælde kan man få dækket udgiften under bevilling.

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 22. mar 2007 12:14

Jeg har/er ved at skifte meget af mit tøj ud.

Før gik jeg meget i stramme cowboy bukser men i dag efter operationen har jeg svært ved at gå i cowboy bukser..

Jeg har skiftet til tøj i blødere stof, og så er jeg så heldig at have en mor der er kanon med en symanskine, så hun har syet nogle cowboy bukser til mig i noget blødt cowboy stof som sidder til men ikke stramt..

Uden hendes evner på en symaskine ville jeg have svært ved at få bukser..
Mette Kristensen

RH
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. jan 2007 10:41

Indlægaf RH » 22. mar 2007 13:38

Hej Mette,

Lige præcis cowboy bukser har jeg også selv svært ved at finde nu. Har desværre ikke nogen der kan prøve sy for mig :?
Mange andre bukser sidder fint på mig, bare det ikke er for stramt.
Bla. H&M's bukser sidder ok. Dem jeg har er godt nok fra før jeg blev opereret, men mon ikke de stadig har modellerne!?

Mvh RH

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 22. mar 2007 13:55

Jeg kan også sagtens bruge bukser af alm stof... Også dem jeg havde fra før operetionen.. Men inden operationen vejede jeg jo kun 55kg., og jeg er 1,72 høj så mit tøj var småt, men nu er min vægt blevet mere normal.. :D
Mette Kristensen


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster