ileostomi og rygsæk

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Jørgen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. jun 2014 19:34

ileostomi og rygsæk

Indlægaf Jørgen » 27. jun 2014 07:50

Kære alle der læser dette.
Jeg er 63 og ileostomiopereret for et år siden, efter et kort og meget intenst colitis forløb. Min store interesse er trekking og klatring, særligt i Dolomitterne. Vi går fra hytte til hytte, og klatrer ind imellem ad særlige permanent forberedte klatrestier. Min rygsækbagage er på ca 12 kg, som jeg skal bære dagligt i en til to uger, op til 8 timer om dagen. Det kræver at rygsækken sidder godt, men problemet er, at hoftebæltet strammer præcist ovenpå min stomi, og det er umuligt. Er der måske nogen, der læser dette indlæg, som kender en løsning på problemet? Klatreselen bliver nok ikke noget problem, idet den strammer højere oppe, men alle rygsække jeg kender strammer præcis hen over stomien, dvs lige i navlehøjde. Jeg er parat til at sy bæltet om, hvis det er løsningen.
Håber en derude har en god løsning
Jørgen

susan schøler

Re: ileostomi og rygsæk

Indlægaf susan schøler » 27. jun 2014 10:20

kan man måske sy noget elastik på.. ?

Jørgen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. jun 2014 19:34

Re: ileostomi og rygsæk

Indlægaf Jørgen » 28. jun 2014 13:54

susan schøler skrev:kan man måske sy noget elastik på.. ?

Kære Susan.
Desværre nej, den belastning der vil komme fra bæltet er så stor, så jeg tror det simpelthen vil rive stomien i stykker. Derfor er der behov for noget helt andet og kraftigere. Men mange tak for din interesse.
venlig hilsen
Jørgen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: ileostomi og rygsæk

Indlægaf Steen Samuelsen » 28. jun 2014 20:44

Hej

Måske er løsningen et stomiskjold. Hvis det kan hjælpe dig kan du sandsynligvis få det på bevilling. Få hjælp ved din stomisygeplejerske.
Se mere her: http://www.hardam-shop.dk/stomiskjold-1-stk/
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Jørgen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. jun 2014 19:34

Re: ileostomi og rygsæk

Indlægaf Jørgen » 29. jun 2014 22:31

Steen Samuelsen skrev:Hej

Måske er løsningen et stomiskjold. Hvis det kan hjælpe dig kan du sandsynligvis få det på bevilling. Få hjælp ved din stomisygeplejerske.
Se mere her: http://www.hardam-shop.dk/stomiskjold-1-stk/

Hej Sten.
Jeg er jo nok lidt besværlig, for sådan et skjold har jeg allerede. Og det generer, særligt fordi min stomi er ret høj. Men det kunne da absolut være en mulighed. Jeg har allerede fået snuset en anden producent af stomiskjolde op http://www.stomaplex.com/ som ser umiddelbart noget mere spændende ud end det jeg har. De har mange forskellige størrelser, faconer og farver, så skjoldene FINDES, men det jeg prøver at efterlyse til rygsækbæltet, er en integreret del af selve bæltet, som på en eller anden måde gjorde det muligt at undgå presset på stomien. Altså f eks et skjold som kunne monteres på selve bæltet, og som altid sad der, så man ikke først skal montere et skjold med sin egen rem, og derefter rygsækken udenpå, det er mange ting på en gang. Når vi klatrer har jeg både klatresele og rygsæk på, så et skjold ine under bliver skide besværligt. Ja, jeg ved det, jeg er sgu besværlig.
Men tusind tak for dit forsøg, det er dejligt med den kontakt til andre ligesindede
Jørgen


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster