Kalium mangel

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
karina
Indlæg: 27
Tilmeldt: 3. jan 2004 16:48
Geografisk sted: dybvad, nordjylland

Kalium mangel

Indlægaf karina » 7. okt 2011 20:01

hej
jeg ville lige høre om der er nogen der har haft for lavt kalium i blodet. jeg har illiostomi på 11 år og mangler også et stykke af tyndtarmen. jeg blev ringet op af min medicinske læge og han oplyst mig om at mit kalium tal var alt for lavt, så jeg er bleven øget i kaleorid til 6 x 750 mg dagligt. men hvad kan der gøres hvis ikke det er nok. de fleste gange kommer kaleoriden ud i hel pille form.
god weekend til alle,
mvh Karina
karina

Peter Sørensen

Re: Kalium mangel

Indlægaf Peter Sørensen » 7. okt 2011 20:35

Hej Karina.
Havde det som følge af gentagne faster ,i forbindelse med operationer.
Akut behandlede man det med store mængder æblejuice, for at se om det stabiliserede sig, og det var nok for mit vedkommende, men jeg har jo heller ikke ileostomi.
kaleroiden er depot tabletter,der indeholder en hvid kerne (jvnf. indlægssedlen) der kommer ud sammen med afføringen,og ligner en pille.

Mangeltilstande kan skyldes

Ensidig kost, underernæring eller nervøse spiseforstyrrelser.
Øget tab fra mave-tarmkanalen gennem opkastning, diarre, tyktarmsbetændelse, fordøjelsessygdomme eller ved overdreven brug af afførende medicin. Øget tab p.g.a. nyresygdom, sukkersyge eller overdosering af vanddrivende medicin.

Jeg er sikker på at lægen har andre muligheder hvis, kaleroiden ikke er nok. :)

Kalium findes i

Abrikoser, bananer, appelsiner, citroner, grapefrugt, blommer, vindruer, kartofler med skræl, kål, salat, karse, figen, bælgfrugter, oliven, havre, spinat, blåbær, fersken, stikkelsbær, nødder, mandler, tomat, rødbeder, selleri, æbler, svesker, rosiner, og hel hvede.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Kalium mangel

Indlægaf migo » 7. okt 2011 20:59

Jeg har et par gange fået kalium i flydende form på hospitalet når de syntes mine tal var for lave. Så hvis pillen kommer for hurtigt i gennem systemet var det måske en mulighed. Om man faktisk når at optage noget afhænger vel af hvor hurtigt pillen kommer igennem.

karina
Indlæg: 27
Tilmeldt: 3. jan 2004 16:48
Geografisk sted: dybvad, nordjylland

Re: Kalium mangel

Indlægaf karina » 8. okt 2011 10:46

tak for de hurtige svar vil straks ud at købe nogen af de kaliumholdige frugter.
god weekend karina
karina


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster