Spise ude

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Anne08
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26. mar 2011 11:46

Spise ude

Indlægaf Anne08 » 14. jul 2011 15:07

Hej alle

Jeg har et lille spørgsmål/problem, som jeg håber at få nogle gode fif til. Jeg fik i februar i år lavet en loop-ileostomi og her i slutningen af maj fået lavet den permanent.
Når jeg spiser kommer maden meget hurtigt igennem, og jeg har som følge heraf problemer med at posen begynder at fylde, det er specielt ubehageligt når det er bukser frem for kjole/nederdel jeg har på. Når jeg er hjemme, er det ikke noget problem, for så åbner jeg bare bukserne, men det er svært at gøre, når man er ude og spise :)
Er der nogen der oplever det samme med hurtigt gennemløbstid og er der evt. nogle fif at hente??

På forhånd tak for hjælpen.

/Anne

Thomas S
Indlæg: 22
Tilmeldt: 10. jul 2011 16:46
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010

Re: Spise ude

Indlægaf Thomas S » 14. jul 2011 18:36

Jeg kan fint nikke genkendende til det (på nær delen med at det skulle være lettere i kjole - det har jeg aldrig prøvet :-) ). Min vigtigste lektie er at respektere det og tømme, når det kommer. Det kan komme meget hurtigt, mens jeg spiser, så jeg rejser mig om nødvendigt midt i en kartoffel. Én gang har jeg prøvet at tænke "jeg må da lige kunne vente til jeg har spist færdig" - men så lærte jeg på den hårde måde, at situationen ikke blev mindre ukomfortabel af at posen blev så fyldt, at den begyndte at lække.

Mit vigtigste fif er derfor, at jeg er fuldstændigt åben omkring det. Alle jeg kender ved jeg har stomipose, så selv hvis jeg rejser mig midt i en samtale og går på toilettet, hører jeg ikke noget ondt derfor.

Derudover så tømmer jeg altid lige inden et måltid, hvis der er det mindste i posen. Jeg benytter samtidig lejlighed til at sætte posen sådan, at den kan tage mest muligt under måltidet. Efter måltidet kan jeg sætte den normalt igen - jeg vil som regel alligevel går ud og tømme kort tid bagefter under alle omstændigheder. Jeg ved ikke hvordan din pose og dine bukser sidder, så om du kan gøre det samme ved jeg ikke, men det jeg gør er at lade posen folde ud over buksekanten og kun lade den lige stikke ned i buksen. Normalt har jeg den hængende ned af mig, så bliver den delt ligeligt over buksen og under buksen, men ved kun lige at lade den stikke ned i buksen frigiver jeg den kapacitet, der normalt er spildt under bukselindingen, og som normalt for mig bliver "lukket af" når jeg sidder ned. Det vil naturligvis få posen til at bule ekstra meget ud, hvis den bliver fyldt, men det ser man ikke rigtigt, når man sidder ned. Jeg håber, det er lykkedes mig at forklare nogenlunde forståeligt?

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Spise ude

Indlægaf Steen Samuelsen » 14. jul 2011 20:32

Hej Anne

Der er to umiddelbare løsninger. Den ene har Henning Granslev beskrevet i det nye nummer af COPA bladet, hvor han anbefale bukser med læg i linningen, så de kan give sig efter behov.
Jeg benytter selv en anden løsning: jeg benytter bukser af stræk.stof så de kan give sig når posen fyldes.
Endvidere benytter jeg Coloplast SenSura tømbar pose, størrelse midi. Normalt folder jeg posen op og hæfter tuden oppe midt på posen på det ekstra burrestykke. Hvis posen så fyldes på et tidspunkt der ikke er belejliget, lister jeg hånden ned til posen og løsner den, så den folder sig helt ud og får dobbelt kapacitet, så har jeg lidt ekstra tid til den skal tømmes og den buler ikke så meget.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Spise ude

Indlægaf Henning Granslev » 14. jul 2011 21:02

:? Hej Anne.

Ja, jeg kender også problemet, at der hurtigt kan kommer noget i posen, når man er ude at spise - men også hjemme. Der kan være mange grunde til dette. Måske spiser man noget stærkt krydret mad, lidt federe mad end ellers, eller får ikke så mange fibre i dette måltid.
Hvad man drikker til måltidet kan også være medvirkende til hurtigt output i posen.
Men jeg har altid mit gamle råd. Spis evt. en banan, måske kun en halv, inden det "rigtige" måltid mad. Bananen kan medvirke til at samle afføringen til en fastere konsistens og dermed også til at holde lidt igen, hvor hurtigt der kommer noget i posen.
Når jeg skal ud at spise hos familien, til fest og ikke helt kender menuen, har jeg altid en banan med.
Meget ofte, lige inden vi skal til bords og jeg er i tvivl om menuen, spiser jeg min medbragte banan. Så har jeg det fint, og der går så lidt tid, inden jeg må på toilettet for at tømme posen.
Men hvis maden "overrasker" og posen hurtigt bliver fyldt, så går jeg på toilettet, selv om de andre spiser. Hellere gå en gang for meget end for sent, nøjagtigt som Thomas skriver i sit råd.

Jeg har i alle de 38 år med min ileostomi spist 4 bananer om dagen. Jeg klatrer dog endnu ikke i træerne. Men det gør afføringen fast og giver ikke sådan noget "tyndt slask" i posen. Sådan ønsker jeg mit stomiliv. Men vi er da heldigvis meget forskellige i måden, hvorledes vi tackler vores liv med posen.
Her i COPA forum hjælper vi så med at giver vores erfaing og råd til andre ligestillede.

Og til sidst: en banan feder ikke, den indeholder masser af fibre og proteiner.

Hilsen Henning Granslev
Henning Granslev

Anne08
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26. mar 2011 11:46

Re: Spise ude

Indlægaf Anne08 » 3. aug 2011 18:15

Mange tak for jeres svar.
Jeg har været ret optaget af at skrive en afhandling, så har helt glemt at svare tilbage herinde. Tak for de gode råd, vil helt sikkert se om det kan hjælpe med at spise banan. Det er formentlig bare en vanesag, som med tiden bliver bedre.

/Anne


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster