Med pouch - alternativt spørgsmål - ang svedeture

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Med pouch - alternativt spørgsmål - ang svedeture

Indlægaf Erik T » 2. jul 2010 19:42

Hej

Jeg lykkelig opereret for et par år siden og har en pouch og alting fungerer perfekt.

Så fik jeg pludselig nogle voldsomme svedeture om natten (ca 3 gange pr nat)
og min læge ordinerede Catapresan, - hvilket er en hormonbehandling man normalt
giver til kvinder i overgangsalderen. Det har umiddelbart ikke den stor virkning og min
læge vil lige se tiden an inden jeg måske skal have noget andet. Jeg er på den højeste
dosis, så det er lidt træls.
Så opdagede jeg at det rygestop medicin (Zyban) kan bl.a. give svedeture og det passer
fint med tidspunktet hvor jeg startede mit rygestop. Er der nogen her, som har erfaringer med
lignende.

Peter Sørensen

Re: Med pouch - alternativt spørgsmål - ang svedeture

Indlægaf Peter Sørensen » 2. jul 2010 20:29

Hej Erik

Har selv haft det som bivirkning til Noritren, som jeg får mod nervesmerter.
Men det kan være også være andropausen, den mandlige overgangsalder, hvor testoteron niveauet falder, hormon balancen påvirkes og det kan give svedeture.

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Re: Med pouch - alternativt spørgsmål - ang svedeture

Indlægaf Erik T » 3. jul 2010 07:24

Peter Sørensen skrev:Hej Erik

Har selv haft det som bivirkning til Noritren, som jeg får mod nervesmerter.
Men det kan være også være andropausen, den mandlige overgangsalder, hvor testoteron niveauet falder, hormon balancen påvirkes og det kan give svedeture.



Hej Peter

Og tak for hjælpen, - jeg tror en del på andropausen, - men hvorfor har min læge ikke
nævt det ? Man er ved at gå til når man vågner så mange gange om natten og alt er vådt.

Erik

Erik T
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2006 21:05
Geografisk sted: Odense

Re: Med pouch - alternativt spørgsmål - ang svedeture

Indlægaf Erik T » 3. jul 2010 07:42

Erik T skrev:
Peter Sørensen skrev:Hej Erik

Har selv haft det som bivirkning til Noritren, som jeg får mod nervesmerter.
Men det kan være også være andropausen, den mandlige overgangsalder, hvor testoteron niveauet falder, hormon balancen påvirkes og det kan give svedeture.



Hej Peter

Og tak for hjælpen, - jeg tror en del på andropausen, - men hvorfor har min læge ikke
nævt det ? Man er ved at gå til når man vågner så mange gange om natten og alt er vådt.

Erik


Hej igen

Jeg så at du skrev et andet sted, at du også var holdt op med at ryge, -
brugte du da noget lignende som Zyban ?

Erik

Peter Sørensen

Re: Med pouch - alternativt spørgsmål - ang svedeture

Indlægaf Peter Sørensen » 3. jul 2010 11:36

Hej Erik

Nej det var en kold tyrker, men jeg ved at zyban og noritren virker på de samme mekanismer, i hjernen.
Jeg tror at en del af lægerne er forholdsvis nye på begrebet ,og der er en stadig debat indenfor lægeverdenen om behandling og diagnosestillelse.
Netdoktor har en glimrende beskrivelse af andropausen,hedeturene nævnes ikke specifikt der.
Hvis man søger på Hypogonadisme, som er et andet ord for nedsat kønshormon, står der at den sekundære form kan startes af infektioner, kronisk sygdom og traumer som f.eks operationer.
Så det er da en mulighed, man skal have med ind over lægen kan undersøge testoteron niveauet ved en blodprøve.


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster