Indlægaf Peter Sørensen » 22. okt 2005 13:08
Hej Britt
Det er rigtigt at stomi og ligge på maven ikke rigtig kan fungere sammen, ikke fordi stomien skades af trykket men fordi posen klemmes af og afføringen derfor søger andre veje, ud under pladen.
Jeg lægger mig selv i en stilling der næsten svarer til at ligge på maven, den kan vel bedst beskrives som svarende til aflåst sideleje, hvor benet modsat stomien er strakt,ligger nederst, det andet bøjet, det giver et hulrum hvor stomiposen kan være.
Men man hviler dog på en del af hoften på den måde.
hvis din mand har smerter når han ligger på siden/ryggen er der mulighed for at låne en trykaflastende madras gennem hjælpemiddelcentralen, det kræver dog ansøgning gennem læge.
man bruger madrasser på sygehusene hvor et stykke kan fjernes, men kun i behandlings situationer, (kortvarigt),kanterne hvor stykket har siddet øger risikoen for trykskader.
Til sidst et godt råd ,til at tage på, hvis appetitten er sparsom, jeg havde selv svært ved at klare de protein drikke der fandtes, men fik på hospitalet istedet koldskål, med ekstra æg og proteinpulver, det havde en god effekt og var til at holde ud.
proteinpulver kan købes på apoteket.