Tøj igen

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Bukse lars

Tøj igen

Indlægaf Bukse lars » 9. nov 2009 23:38

Kan se der er flere der spørger om tøj, Jeg har de sidste par år forsøgt at finde herre underbenklæder med høj talje, de højeste jeg har fundet indtil nu er Olympia med kort ben, men det passer lige at elastikken sider på stomien eller lidt under og så lukker posen af og koblingen eller pladen bliver utæt. Hvad bruger i af underbenklæder og som ikke laver de nævnte problemer og som samtidig også kan støtte en maxi pose både dag og nat.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tøj igen

Indlægaf Steen Samuelsen » 10. nov 2009 10:15

Hej Lars

Jeg benytter "Marathon" tigths uden gylp. Kan købes i Føtex og Bilka, nogle gange på tilbud med 3 eller 4 stk for 100 kr.
De sidder tilpas tæt og elastikken sidder lige over pladen.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

erikjg
Indlæg: 36
Tilmeldt: 31. aug 2006 19:32
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Re: Tøj igen

Indlægaf erikjg » 10. nov 2009 10:54

Hej Lars,
jeg køber underbukser hos "White Rose Collection", en engelsk internetbutik.
Du kan finde den på: http://www.whiterosecollection.com
Der er en lomme indvendig i bukserne, som posen kan være i, og den støtter fint. Jeg bruger str. 34-36 Medium om dagen og str. 38-40 Large om natten. De har en meget høj talje og er behagelige at gå med. De har også shorts og lange bukser samt badebukser, alle med en højere talje end "normalt".
Håber du kan bruge oplysningen, Held med det. :D
med venlig hilsen,
Erik J-G

Bukse lars

Re: Tøj igen

Indlægaf Bukse lars » 10. nov 2009 20:29

Hej
Tal for det hurtige svar, jeg vil prøve at se på dem næste gang jeg er i Bilka.
:D
Hej erikj
Den henvisning ser rigtig god ud, ved du om de kan findes herhjemme eller skal man købe over nettet, det er der dog ingen problemer i, men ville gerne se dem først.
Det tiltaler mig rigtigt meget at der er en indvendig lomme til posen, da jeg tit og ofte har lidt problemer med at de skarpe kanter på udløbet kommer lige tæt nok på de ædlere dele :oops: Samtidig må det også give et bedre hold på posen om natten hvor jeg flere gange om natten må løfte den med rundt når man vender sig, selvom jeg er oppe 2-3 gange for at tømme.
Kan du fortælle noget om størrelsen på lommen? er der plads til en maxi pose. Og det sidste spørgsmål er de normale i størrelsen jeg bruger normalt medium.

Er der andre der ved om man kan få dem dækket som merudgift, jeg får en del andre ting dækket i forvejen bl.a. tøj slitage og vask.

Tak for hjælpen
Lars

Peter Sørensen

Re: Tøj igen

Indlægaf Peter Sørensen » 10. nov 2009 21:48

Hej Lars
Det er muligt at du kan få dækket noget af udgiften til undertøj, under serviceloven §100 om merudgifter.
tal med sagsbehandleren om det, men vær forberedt på at hvis der findes billigere alternativer, end undertøjet fra england, så kan det blive svært ,da de ikke regnes som hjælpemidler og at kommunen ser på om det er en reel merudgift, det er meget sjældent at der gives tilskud til tøj.

erikjg
Indlæg: 36
Tilmeldt: 31. aug 2006 19:32
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Re: Tøj igen

Indlægaf erikjg » 11. nov 2009 09:42

Hej igen Lars,
Jeg har ikke set dem herhjemme.
Netop om natten er de gode, jeg kan vende og dreje mig uden at spekulere på, om posen følger med. :D
Jeg brugte normalt str. XL, da jeg gik i Bjørn Borg tights, det svarer nok til L her, men de kan give sig.
Jeg mener der er god plads til en maxipose.
Hvis du geografisk er i nærheden af Skive, kan du jo komme og kigge.
Ellers mail, så kan vi aftale, om jeg skal sende et par du kan kigge på og derefter returnere til mig.
med venlig hilsen,
Erik J-G

Bukse Lars

Re: Tøj igen

Indlægaf Bukse Lars » 11. nov 2009 12:48

Hej
Peter , jeg er godt klar over at det er/kan være vanskeligt at få hjælp når det omhandler beklædning, dog har jeg engang oplevet at få en engangs ydelse i forbindelse med vægttab altså ikke en §100. På min § 100 får jeg som nævnt tidligere dækket sligtage på tøj, vask m.v.

Derfor vil jeg prøve at tale med min flinke sagsbehandler, jo hun er flink, om hun kan bevillige benklæderne som kropsbåren hjælpemiddel, jeg tror det skal være den vej man skal gå. Jeg skrev hun var flik det er rigtigt nok, bl.a. har jeg bevilling på at jeg må købe stiklagner hjem fra udlandet selvom det er den dyre model og der ryger en meget dyr fragt på, på langt sigt sparer kommunen måske penge da de ikke skal indrømme så store udgifter via §100 til vask og udskiftning af topmadras og sengetøj. Samtidig sover jeg bedre og er mere tryg både hjemme og når jeg er ude.

Jeg skal nok komme tilbage her med hvad jeg få ud af min henvendelse.

Hej
erikjg - din flinke gut! Det lyder rigtigt godt at de støtter så godt. Jeg bor på Fyn så det er lidt langt til dig, men jeg vil lige se hvad kommunen siger og så kan det godt være, at jeg sender dig en mail nærmest for at høre hvor du har taget målene til livvidden og om du har indkøbt andet fra firmaet, da jeg også er blev hug på deres lange benklæder.

hilsen Lars

Bukse Lars

Re: Tøj igen

Indlægaf Bukse Lars » 17. nov 2009 18:26

Opdatering
Jeg har nu lavet en ansøgning til kommunen, og har fået besked at der er 3-4 ugers sagsbehandlingstid.
Har nu bestilt nogle par underbenklæder ved "White Rose Collection" som anbefalet af erikjg venter spændt på dem.
Bliver de bevilget så kan kommunen også få lov til at betale dem, for nu har de modtaget min ansøgning.

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Tøj igen

Indlægaf Henning Granslev » 17. nov 2009 23:06

Hej Bukse Lars

Har du prøvet Hammerthor, model korte ben? De er ikke så smarte, men de har høj talje, og der kan være en rimelig stor pose. Jeg køber dem på tilbud, til ca. 60 kr. pr. par mod normalprisen til 90 kr. når de kan købes uden indpakning. De ligger så blot i stakke på et bord f. eks. hos tøjkæden Mr. kæden eller her i århus hos Salling. Tilbudene er ca. 2 gange om året. :o

Henning Granslev
Henning Granslev

Bukse lars

Re: Tøj igen

Indlægaf Bukse lars » 25. nov 2009 11:38

Hej Erikjg
Mandag modtog jeg min pakke fra [url]http://www.whiterosecollection.com//url] 2 dage efter min bestilling, utrolig hurtig ekspedition med luftpost til næsten igen penge. Mange tak for henvisningen til firmaet.

Til alle andre
Jeg har nu haft ileostomi i de sidste 4 år og som tidligere nævnt, haft problemer med at stomien blev lukket af, fordi jeg ikke har kunnet finde underbukser der var høje nok til at elastikken kom over pose og stomi.
Som foreslået af Erikjg har jeg nu indkøbt de foreslåede benklæder, og brugt dem de sidste 4 dage, sikken en forskeld. Indtil nu kun gode oplevelser med dem, her vil jeg kort beskrive dem.
Nu skal jeg ikke tømme pose så tit, pladen holder også bedre da der ikke længere er så meget tryk bagud mod stomi og plade der giver læk. Det gør også at jeg ikke længere skal op og tømme 3-4 gange om natten, nu kan jeg nøjes ned 1-2 gange, det giver en bedre nattesøvn der kan mærkes. Både fordi posen ikke bliver klemt af, og at posen bliver holdt på plads af den indvendige lomme i benklæderne. Jeg skal ikke længere sikre mig at få den "med" når jeg vender mig i sengen. Den indvendige lomme gør også det at man i dagligdagen ikke har posen direkte mod huden og den "varme" fornemmelse. Nu føler jeg slet ikke at den er der. Tidligere var der også det ubehag at de skarpe kanter ved udløbet ofte gnavede og nappede i de ædlere dele når jeg sat eller gik, det er også væk nu. Samtidig er der en utrolig god pasform i dem, måske er gylpen lidt vanskelig at åbne med de små knapper, men på den anden side er det ikke så tit man har brug for at lukke op, når man hyppigt er på toilettet for at tømme posen så tømmer man blæren samtidig.

Der er så nogle ting jeg ikke forstår, hvorfor får man ikke mere oplysning om beklædning ved stomisygeplejersken ? Jeg har nævnt det mange gange for hende at det var et problem, og så har hun blot foreslået en anden plade og pose, når det så ikke hjalp så kunne der sættes en tætningsring på, næstegang så en convexplade og endelig på med et bælte, men det hjalp ikke. Mange af mine problemer tror jeg nu er løst med de rigtige underbenklæder der ikke blokerer og genere det frie løb i posen. Det skal nævnes her, inden andre råb er op, at jeg har stor tillid til min stomisygeplejerske, men kun hvad angår erfaring med hudproblemer.

Denne besked er ikke en reklame, men kun mine erfaringer med de nævnte underbukser anbefalet af Erikjg. Hvad I vil bruge er helt op til jer.
Det undre mig at der ikke er nogle danske firmaer der laver sådanne, eller i det mindste et stomi firma der ville forhandle dem, men måske ligger det i at sådanne benklæder "sparer" poser og plader. Det er netop det der er mit argument overfor kommunen i min ansøgning, kan jeg blot sparer 1-2 plader og poser i løbet af en uge så er der gevinst for kommunen selvom de skal betale en stak underbukser, som jeg kalder et hjælpemiddel i forbindelse med at have en stomi.

Ps. Idag skulle min restordre komme, jeg har nemlig også bestilt et par lange benklæder også med høj talje, dem glæder jeg mig meget til at prøve.

Mvh. Bukse Lars

Peter Sørensen

Re: Tøj igen

Indlægaf Peter Sørensen » 25. nov 2009 12:14

Bukse lars skrev:Det undre mig at der ikke er nogle danske firmaer der laver sådanne, eller i det mindste et stomi firma der ville forhandle dem, men måske ligger det i at sådanne benklæder "sparer" poser og plader.


Hej Lars
Det er et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel, når leverandørerne ( dem vi får vores produkter leveret af) ,beslutter om de vil indgå aftaler om forhandling, af stomirelaterede produkter.
De skal adminstrere markedsføre og lagerføre produkterne.

Jeg har selv forsøgt at få nogle spændende udenlandske produkter, (ikke bandager) markedsført i Danmark, men nogle udenlandske firmaer er slet ikke interesserede i, at der foregår direkte salg i Danmark,andre ønsker at man skal indkøbe lagervarer, for meget store beløb.

Bukse Lars

Re: Tøj igen

Indlægaf Bukse Lars » 25. nov 2009 13:46

Hej Peter
Jeg var klar over at årsagen var et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, men på den anden side, hvis noget er "hemmeligt" så er der heller ikke efterspørgelse efter varen. Derfor må det også være vigtigt at informerer så meget som muligt om de ting som kan gøre livet og hverdagen lettere for os.
Derfor skrev jeg også det omkring stomisygeplejerskerne, man kunne starte med at de oplyste om de hjælpemidler der kunne erhverves.
Heldigvis er markedet for ting til os ikke så stort, som f.eks. i England, men alligevel kunne det være rart om det kunne købes i Danmark. Nu er det ikke det store problem at bestille tingene over internettet, når man blot ved hvilke firmaer der har hvad, og på sin vis er det billigere at få det tilsendt fra England end hvis det skulle sendes med PD indlandsk.

Du skal blot se at komme igang Peter hvis du ligger inde med nogle gode ideer, det kan ikke gå for langsomt :D . Jeg er helt at de leverandører du nævner ikke har den store lyst, både omkring de årsager du lister op og så nok også pga. at der er flere penge i de vare de har på hylderne nu. Jeg har nu gennem 4 år oplevet at min leverandør "en af se største" ikke vil/kan føre min bevilling op to date på nettet, selvom jeg har bevilling på produktet fra kommunen, og at leverandøren på deres side skriver at de fører det på min bevillings liste så snart de er bekendt med at kommunen har bevilliget produktet. Det gør det mere vanskeligt for mig/kunden at genbestille, da man så skal lave bestillingen som en note, selvom varen er leveret tidligere ses den heller ikke genbestilling. Det føles at leverandøren på den måde forsøger at være dem der bestemmer hvad man skal bruge. At årsagen er at varen ikke har et lagernr. og de har en alternativ vare med et lagernr. og som de måske tjener mere på, er mig underordnet. :evil:

Peter Sørensen

Re: Tøj igen

Indlægaf Peter Sørensen » 25. nov 2009 15:05

Hej Lars

Hvis du har gentagne problemer med dine bestillinger på din bevilling, så tag det op med kommunen, leverandøren kan være underlagt nogle meget skrappe krav, i forbindelse med udbud af leverandøraftalen,og der er varer der ikke er lagerførte, og bestilles hjem fra producent, i forbindelse med indkomne ordrer, men en ting står fast er der søgt og bevilget, skal det leveres uden diskussion.

Du kan få Copa til at gå ind i sagen, hvis du dels er medlem,og ved at kontakte landsformanden eller lade DUKH, www.dukh.dk om at rådgive i sagen.

Stomisygeplejerskerne, lærer kontinuerligt også af os brugere, så op og vis dem undertøjet, så de kan give rådet videre, når de støder på andre, der kan bruge dine gode erfaringer.
Som du kan se er der også andre muligheder, i Danmark ,og det er langt fra alle, der har behov for special undertøj.
White Rose Collection er ikke hemmelig, der henvises til webshoppen, flere steder i forummet, under forskellige emner blandt andet bukser til mænd og badetøj til M/K.

Bukse Lars

Re: Tøj igen

Indlægaf Bukse Lars » 25. nov 2009 20:35

Hej Peter
Jeg nævnede det med bevillingen og leverandørens manglende evne/vilje til at føre bevillingen og genbestillingen på web bestillingen up to date, nærmest for at vise et eksempel på at vi som kunde kun er et nul for dem, og at de ved at undlade at lave listen kan få visse kunder til at droppe en genbestilling, for mit vedkommende holder jeg på mine rettigheder og kan godt finde og indtaste mine bestillinger manuelt og samtidig giver dem en bemærkning om deres gentagne manglende evne. :D

Problemet har jeg vendt med kommunen og de har henvendt sig til leverandøren, som så oplyser til dem at nu er bevillingen up to date, men det er den fortsat ikke. Som nævnt er det skaffevarer og de bliver også leveret dog er leveringstiden så 8-14 dage, men så må man blot bestille tidligere. Samtidig skrues der godt op for prisskruen for produktet, dette har jeg konstateret ved at forespørge direkte ved firma/importør om vejl. udsalgspris.
Egentlig kan jeg være ligeglad da kommunen betaler, men jeg kan ikke lade det gå ubemærket hen, jeg har naturligvis oplyst min kommune om det, som også har kontaktet leverandøren om deres høje pris. Konklusion lad os få de små leverandører igen, og med frit valg for brugeren. Så man igen er et navn og ikke et nummer i systemet, for mit vedkommende leverer min leverandør for ca. 6500,- om måneden i energidrikke og stomigrej, det er da alligevel en klatskilling.

Tak for dit tilbud om hjælp, men jeg kan heldigvis selv "slå" fra mig.
DUKH kender jeg rigtig godt da jeg har haft en grov sag ved kommunen, som de hjalp mig med vejledning til at vinde. :P

Når jeg skriver "hemmelig" skal det ikke forståes negativt som Copa holder noget hemmeligt, men skulle blot illustrere at har vi brugere ikke kendskab til et hjælpemiddel, er der heller ikke en efterspørgsel ved leverandører eller butikker på det, og derfor har de ikke økonomisk interesse i at forhandle eller have produktet på lager, og vi kan ikke købe noget før vi ved det findes.

Mvh. Bukse Lars

Peter Sørensen

Re: Tøj igen

Indlægaf Peter Sørensen » 26. nov 2009 02:11

Hej Lars

Med hensyn til de små leverandører, så må man nok indrømme at det løb er kørt, der er lukket rigtig mange indenfor de seneste 10 år, men man har stadig og har altid haft frit leverandørvalg,med den regel at man selv skal udrede en eventuel prisforskel mellem, kommunens leverandør og den man selv vælger.
Efterhånden er det blevet reglen at det er leverandører, der har økonomi til at yde rabatter,
på det samlede udbud, der vinder udbuddene,stomidelen er kun en lille del af de ydelser og produkter, man byder ind på, og derfor er prisen på stomi produkterne ofte den del der vægtes mindst.
Med mit kendskab som lokal bruger repræsentant, ved udbud af leverandør aftaler,så er det ikke prisen på stomiprodukter, der afgør om en leverandør får aftalen, da de er en meget lille del af de udbud der udsendes.

Bukse Lars

Re: Tøj igen

Indlægaf Bukse Lars » 28. nov 2009 23:29

Hej alle
Som skrevet d. 11.11. lovede jeg at vende tilbage med en opdatering på hvorledes min ansøgning om hjælp til indkøb af de af erikjg anbefalede underbenklæder fra White Rose Collection.

Jeg kan oplyse at jeg fredag fik bevilget delvis dækning til indkøb af underbenklæder efter §112 - §12 :D :D
Der dækker merudgifterne til specielsyet beklædning til handicappede. Så nu er der lagt en bestilling ind ved White Rose Collection på en god stak underhylere.

Endnu engang tak til erikjg der henviste mig til White Rose Collection, :) og fordi han kunne anbefale dem da han selv benytter dem. De underbenklæder er det bedste der siden min operation er sket, hvad angår beklædning, jeg kan kun varmt anbefale dem til andre, når man har dem på glemmer man fuldstændigt at man har en pose på, som jeg tidligere skrev d. 25.11. 8)

erikjg
Indlæg: 36
Tilmeldt: 31. aug 2006 19:32
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Re: Tøj igen

Indlægaf erikjg » 29. nov 2009 14:12

Hej Lars,
glæder mig, at du er lige så glad for underbenklæderne som jeg er.
Jeg vil gerne høre om du kan anbefale de lange benklæder, da jeg ikke har prøvet dem endnu.
med venlig hilsen,
Erik J-G

Hanne Andersen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 6. aug 2007 21:28

Re: Tøj igen

Indlægaf Hanne Andersen » 30. nov 2009 12:22

Hej Bukse lars / eller andre der har prøvet disse Bukser

Vil lige høre hvor højt oppe at underkanten af underbukserne/ badebukserne talje elastik sidder da min mand har en ilostomi der sidder 6-7 cm over navlen og 9-10 cm ude til højre for navlen vil i tro at han kan bruge disse bukser :roll:

erikjg
Indlæg: 36
Tilmeldt: 31. aug 2006 19:32
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Re: Tøj igen

Indlægaf erikjg » 30. nov 2009 17:24

Hej Hanne,
Jeg tror underbenklæderne vil passe godt.
Mine, str. medium, er 36 cm fra skridtsømmen til underkant elastik, så jeg kan trække dem små 10 cm over navlen. :lol: Posen begynder 8 cm under elastikken og går fra gylp og til sidesømmen på buksen ialt ca. 20 cm, så det skulle være perfekt til din mand. Der er iøvrigt en pose i både højre og venstre side, så buksen passer også til en kolostomi.
Held med det. :D
med venlig hilsen,
Erik J-G

VibekeN
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. sep 2009 11:26
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Re: Tøj igen

Indlægaf VibekeN » 6. dec 2009 12:45

Hej..

Da jeg læste dette indlæg at man ku få sådan noget smart undertøj som nogle af jer mænd har prøvet, gik jeg straks ind og kiggede på hjemme siden www.whiterosecollection.com
Og piger deres undertøj til os kvinder med stomi kan helt klart anbefales. Jeg har købt g-streng og hotpants og de er har begge den indvendige lomme som gør at posen ikke kommer i direkte kontakt med huden og bliver "varm". Jeg er meget mere tryg om natten nu og de har faktisk gjort at min plade kan side en dag ekstra så nu kan den side i 3 dage uden problemer og først blive skiftet på 4.dagen om morgenen.
De gør også at jeg ikke føler jeg skal tømme posen lige så mange gange i løbet af dagen da jeg ikke behøver have posen siddende i underbuksekanten og folde. Nu kan posen være helt plan og outputtet fordeler sig pænt i posen.

Dejligt at folk kommer med sådan nogle gode råd, for synes det har været svært at finde noget ordentlig undertøj til kvinder med stomi hvis man gerne vil have at de sidder lidt højt og holder på posen.

Hilsen Vibeke

Bukse Lars

Re: Tøj igen

Indlægaf Bukse Lars » 14. dec 2009 01:22

Hej Erikjg
Har ikke været på her siden jeg skrev sidst, da jeg har været bortrejst til de varme lande 28g i skyggen :) de sidste 14 dag. Her fik jeg så mulighed for at få afprøvet underbenklæderne både vad angår varmen og med at vandre 12-15 km om dagen i brændende sol. Hvad det første angå så var de nok noget varmere end de normale jeg benytter, og med at vandre var de perfekte bl.a. fordi benene er længere og sider stramt det gør hele buksen faktisk, det gør at der ikke er nogle sømme der gnaver, og så det vigtigste for os posen holdes på plads og gnider ikke mod huden, jeg oplevede også at der var længere mellem tømningerne, ved at jeg kunne udskyde tømningerne af min maxi pose meget længere fordi den lå sikkert og beskyttet i sin egen inderlomme.

Erikjg skrev at du brugte et nr. større underbenklæder om natten, den forstod jeg ikke lige første gang, men nu hvor jeg benytter underbenklæderne kan jeg godt føle, at om natten er de måske for stramme, når man vender sig og det er lidt varmt, jeg formoder det var det du mente med at benytte et nr større om natten, hvis det ikke var derfor må du endelig rette mig.

I forhold til hvad jeg normalt benytter af plader og poser på sådan en tur, var der også en besparrelse jeg vil tro jeg sparrede ca. 1/3 af det grej jeg havde med. Samtidig følte jeg en stor sikkerhed, og tænkte slet ikke på et uheld hvad jeg normalt får flere gange om ugen.

Hvad angår de lange bukser så er de egentlig også udmærket og er nok med til at fuldende den nederste krobsbeklædning pga. den høje talje. De er en anelse højere end underbenklæderne, lommerne er utrolig dybe, samtidig er der ca. 10 cm. indlagt elastik i hver side i linningen. Selvom jeg bestilte så benlængden skulle passe var de lidt for lange. Nu var det de lyse jeg bestilte her første gang, Jeg tror jeg vil prøve de mørkere til denne årstid.

Hanne Andersen
Erikjg har udmærket beskrevet underbenklæderne for dig, dog vil jeg mene at der måske er et problem med højden, da du skriver at din mands stomi sidder 6-7 over navlen var det ikke højt? Jeg tror ikke underbenklæderne kan nå helt der op over. Prøv at kikke på [url]http://www.whiterosecollection.com/acatalog/copy_of_Underwear.html/url] klik på det lille billede måske kan du fornemme højden af dem.

Glædelig jul
Bukse Lars


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster