Sol og ar

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Mikkel Saugmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Sol og ar

Indlægaf Mikkel Saugmann » 17. maj 2008 21:45

Hey allesammen.

Nu er der gået lidt over et år efter min operation.. Så tror i ikke mit ar tåler sol nu? :) Håber på det vil komme til at se lidt bedre ud hvis det får lidt sol..
Mikkel, Årgang 84

Peter Sørensen

sol

Indlægaf Peter Sørensen » 17. maj 2008 22:51

hej Mikkel
har fundet følgende fra en hudlæge ,på netdoktor

Solbadning skader eller svækker ikke arret, men man risikerer et permanent misfarvet ar således at forstå, at man risikerer at få et permanent mørkt ar. Arret skal derfor beskyttes mod sollys (solarium) i et år efter indgrebet.

Så du burde kunne gå i solen uden probs.

jeg har selv en tendens til at de bliver lysere når huden udenom får farve, så de træder mere frem, og nogle gamle brandsårs ar jeg har på fødderne bliver hurtigt røde og skoldede hvis jeg ikke smører med solcreme der eller passer på.

Tror også at hårfarve og udtype har en betydning, er selv blond. 8)

Mikkel Saugmann
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 18. maj 2008 07:33

Hey Peter.

Ja det har du sikkert ret i :) Er selv meget mørkhåret, så jeg må bare smører lidt sol creme på og så ellers se om ikke det kan få en pæn farve sammen med resten af maven :)

God sommer
Mikkel, Årgang 84

eva

Indlægaf eva » 19. maj 2008 18:47

Hej Mikkel

Jeg har et helt andet spørgsmål. Jeg har fulgt med i din historie siden jeg selv fik stomi for godt otte mdr siden.

Går det stadig godt med din pouch?

Havde du også meget betændelse/colitis i din endetarm før du fik stomi?

Jeg går og venter på pouch opr når strejken er overstået og håber bare at det bliver godt. Jeg ved godt at du fik lavet din opr i to omgange, hvor jeg skal ha lavet min over tre.

Venlig hilsen

Eva

Mikkel Saugmann
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 19. maj 2008 19:58

eva skrev:Hej Mikkel

Jeg har et helt andet spørgsmål. Jeg har fulgt med i din historie siden jeg selv fik stomi for godt otte mdr siden.

Går det stadig godt med din pouch?

Havde du også meget betændelse/colitis i din endetarm før du fik stomi?

Jeg går og venter på pouch opr når strejken er overstået og håber bare at det bliver godt. Jeg ved godt at du fik lavet din opr i to omgange, hvor jeg skal ha lavet min over tre.

Venlig hilsen

Eva

Hej Eva :)

Er glad for du spørger, jeg har haft det rigtig godt, lige pånær et enkelt betændelses tilfælde i pouch (tror vi i hvert fald..) Jeg spiser hvad jeg har lyst til, og det påvirker jeg skal på toilet oftere end hvis jeg feks spiste regelmæssigt osv :) Men jeg er stædig og utålmodig, så jeg gør hvad der passer mig.

Jeg havde CU, med meget betændelse ja.. i hele endetarm og tyktarm så vidt jeg husker..
Mikkel, Årgang 84

sikahe

Indlægaf sikahe » 23. maj 2008 10:33

Mit ar efter operationen er meget rødt i forhold til resten af maven trods det at det er over 6 år gammelt, men jeg har faktisk erfaret, at når jeg tager sol, og det bliver brunt sammen med resten af kroppen, såå er det faktisk som om, at arret falder mere naturlig i med resten af mavens farve...

Såå for mig har sol været en genial "opfindelse", da det gør noget som ikke er vidre pænt lidt pænnere...

Louise PT
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 23. maj 2008 14:23

Hej Mikkel,

Dejligt at det går godt. Skrev en lang besked til dig på facebook, men der skete en fejl ved afsendelsen, og så blev jeg sur... Så den blev ikke afsendt :(

Jeg har det også godt. Går stadigvæk omkring 6 gange dagligt (nogle dage 7-8 gange), men det afhænger også af hvad og hvor meget jeg spiser. Har dog fundet ud af, at hvis jeg lader være med at spise efter kl.20, så skal jeg ikke op om natten - genialt!

Håber dog stadig at komme ned på omkring 4-5 gange i døgnet. Men det tager åbenbart sin tid :wink:

Mht. ar og sol, så fik jeg at vide at der skulle gå et år (som Peter skriver), så du kan vist sagtens flashe maven her til sommer. Jeg må vente lidt endnu... Har købt en badedragt, som ligner en alm. badedragt forfra (skjuler maven), og ligner en bikini bagfra (så jeg trods alt får sol på ryggen 8) ) - så jeg er også klar til sommeren.

Vi snakkes ved,

Hilsen Louise

Mikkel Saugmann
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 23. maj 2008 22:37

Louise PT skrev:Hej Mikkel,

Dejligt at det går godt. Skrev en lang besked til dig på facebook, men der skete en fejl ved afsendelsen, og så blev jeg sur... Så den blev ikke afsendt :(

Jeg har det også godt. Går stadigvæk omkring 6 gange dagligt (nogle dage 7-8 gange), men det afhænger også af hvad og hvor meget jeg spiser. Har dog fundet ud af, at hvis jeg lader være med at spise efter kl.20, så skal jeg ikke op om natten - genialt!

Håber dog stadig at komme ned på omkring 4-5 gange i døgnet. Men det tager åbenbart sin tid :wink:

Mht. ar og sol, så fik jeg at vide at der skulle gå et år (som Peter skriver), så du kan vist sagtens flashe maven her til sommer. Jeg må vente lidt endnu... Har købt en badedragt, som ligner en alm. badedragt forfra (skjuler maven), og ligner en bikini bagfra (så jeg trods alt får sol på ryggen 8) ) - så jeg er også klar til sommeren.

Vi snakkes ved,

Hilsen Louise

Harj Louise :)

Lyder da godt med dig! jeg tror også jeg kunne komme ned på mindre gange, men jeg vil leve som vil, så må jeg sq gå på tønden den ene gang om natten :) hehe.

Du må da gerne sende beskeden igen hvis det er!
Mikkel, Årgang 84

Tilbage til "Diverse"