Se dig selv i badetøj

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Mette_musen85
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Se dig selv i badetøj

Indlægaf Mette_musen85 » 7. aug 2007 15:37

Hej...

Jeg ville lige høre om der er andre der har haft samme oplevelse som jeg...

Første gang jeg tog min badedragt på efter operationen gav jeg mig til at græde... Jeg ved ikke hvorfor, de eneste jeg skulle bade med var min familie, som alle ved at jeg har stomi... Jeg tog badedragten af og satte mig og så på de andre... :roll:
Mette Kristensen

Peter Sørensen

reaktion

Indlægaf Peter Sørensen » 8. aug 2007 11:08

Hej Mette

Nu vil jeg jo ikke påstå, at jeg har set mig selv i badedragt :wink:

Men din reaktion er helt naturlig, alle får på et eller andet tidspunkt, i livet, med stomien en reaktion på , det der er overgået kropsbilledet.
Det gælder også dem der får lagt tilbage eller lavet pouch, arrene fysisk og psykisk ,kan ikke fjernes med et trylleslag.
Man har jo bygget en masse op indvendigt, før under og efter, og de fleste prøver at være stærke,specielt overfor den nærmeste omgangskreds,på bekostning af sig selv.
Du skal vende din reaktion til noget positivt, fordi du kan bruge den til at sætte ord på dine følelser, og prøv så forsigtigt at komme op på hesten igen, mens du lytter til din indre stemme.

De fleste mænd, vil slet ikke indrømme ,at de har reationer efterfølgende, men det har man, jeg havde selv et par samtaler med en psykolog ,meget mod min vilje, :oops: som fik mig til at sætte ord på problemerne.

Reaktionen skyldes ofte ikke engang stomien, men fordi den kan ses, i modsætning til sygdommene, fokuserer man sin frustration på den.

Reaktionerne kan komme flere år efter operationen, også selvom man lever godt med den, både arbejdsmæssigt og socialt.

Gitte Lund P
Årgang: 1957
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Gitte Lund P » 8. aug 2007 16:04

Jeg har været på ferie i Italien og var meget spændt på om jeg ville bade, men jeg var så heldig at jeg havde købt en spraglet badedragt som måske ikke fuldstændig, men næsten skjulte jeg har stomi.
Jeg tror kun det var hvis man vidste det at det kunne ses. Jeg har også en sort badedragt, og de to brugte jeg. Badede og alting. Da min stomi sidder et godt sted kunne jeg faktist også have en høj buks på. Så brugte jeg bare en lille pose. Så var det ikke så synligt. Det gælder måske også om at acceptere at sådan ser jeg nu ud :) Det er der ikke noget at gøre ved. Jeg er altså ikke noget smart nymfe :) Har både noget til gården og gaden.....
glp

Mette_musen85
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 26. okt 2007 14:36

Jeg var i spanien her i uge 42, og da jeg først overvandt min frygt for at andre skulle kigge på mig i badetøj, var jeg næsten ikke til at få op af vanden og i tøjet igen..
Det mest positive ved det hele var at jeg stadig kunne have en bikini på, dog er trussen lidt højere end jeg er van til mem hva....
Mette Kristensen

brianh
Geografisk sted: københavn amager

Indlægaf brianh » 30. okt 2007 13:46

Hej Alle
Jeg har set mig selv i badedragt og det skulle efter sigende havde været stor humor. :lol:
Men det var langt før jeg fik stomi.. 8)
Jeg har gået nogle ordentlige runder med det her emne.
Jeg skulle til Cran Canaria sidste år i påsken. Det var min første rejse som stomi ejer og jeg havde hel min familie med søskende og nevøer med.
Jeg var meget nølende over for at ligge i badestol med pose på med samtidigt orkede jeg ikke at sidde i 35 grader med tshirt på.
Min kæreste sagde nogenlunde således: "Posen er jo ikke grim eller ubehagelig at se på eller lugter så hvorfor kæmpe med det?"
Hvis folk - altså vildt fremmede som du ikke kender eller familien som du kender finder det ubehageligt må de sku melde det ud. - hvilket ikke skete.

Jeg fik nogle blikke på stranden, bevares, men jeg er jo ikke Elefantmanden eller Frankenstein bare fordi jeg har en pose på?
Folk kiggede lidt og børn pegede til forældres bestyrtelse men jeg tog det i stiv arm. :P
Jeg er glad for at jeg valgte denne løsning - det gælder for mig om at holde fast i at leve et så normalt liv som overhovedet muligt.
Og i 35 graders varme nægter jeg at pakke mig ind.

Mange kærlige hilsner
Brian

Mette_musen85
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 30. okt 2007 14:40

hej BrianH
Nu bliver jeg jo lidt nysgerrig, når du siger at folk kunne se din pose :!: :?:
Hvor sidder din stomi?
Min sidder så den kan skjules af et par lidt høje trusser, men stadig under navlen...
Mette Kristensen

brianh

Poseplacering

Indlægaf brianh » 30. okt 2007 15:04

Hej Mette
Ja, jeg har også undret mig over debatten for min stomi sidder åbenbart højt af ukendte årsager - eller højere end andres.
Jeg fik den jo bare en skummel nattetime under stor drama.
Men den flugter vel nærmest med min navle vil jeg sige.
Så posen kan godt lægge ned i buksen eller shortsen men er synlig - med mindre shortsene sættes rigtigt højt!
det giver jo også et knæk på posen så jeg lader den hænger ud over buksen i dagligdagen men kan dække den med en skjorte og habit jakke eller en sweater.
Giver det mening?
Brian

Mette_musen85
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 30. okt 2007 15:08

Masser...
I hvert fald hvis du mener at selve stomien sidder ud for navlen... min pose slutter jo inden navlen
Mette Kristensen

brianh

Indlægaf brianh » 30. okt 2007 15:13

Okay
Jeg har også undret mig over den sidder der, men hva vidste jeg om det emne da jeg fik tilbuddet om stomi..?
"Tilbud" er måske endda et meget diplomatisk formuleret.
Det var enten at dø eller få en stomi...
Lidt lige som at betale beskyttelse penge til mafiaen for at de IKKE smadre ens kiosk. :D
Mange Hilsner
Brian

Hanne Andersen

Indlægaf Hanne Andersen » 30. okt 2007 16:15

Hej Brianh
jeg synes det er godt at man prøver at gøre det så nomalt som muligt

men min mand har 2 poser og er en årgang 49 ???? han har lidt svært ved det uden noget til at dække dem med
Jeg kan fortælle dig at min mand også har et problem da han har både en kolostomi og en ileostomi og kolo sidder lige under talje højde mens hans ileo sidder ca 6 cm over
( er også blevet plaseret lidt akut her i sommer da det ellers også kunne ha gået galt )
så vi har været ude for at lede efter en sportstrøje i noget let stof med stropper men det har vi ikke kunne finde
(evt. løbe trøje med vide ned over maven og lidt længde på så ileo posen kan hænge uover da den jo ikke må klæmmes )

Håber at det lykkes at finde

som han så ville bruge når vi næste gang skal på ferie på Gran canaria ( vi skulle have været af sted her i uge 43/ 44 men må vente til lægerne giver grønt lys )
mvh Hanne

brianh

Indlægaf brianh » 30. okt 2007 16:43

Hej Hanne
Ja, det kan jeg godt se bliver kaos ligemeget hvordan det end vendes. :shock:
Jeg kan godt også forstå de menesker der ikke viser sin pose frem og /eller har svært ved at tale om den.
Man skal nu engang mærke efter hva ens mavefornemmelse siger der er godt for en selv.
Jeg vil så nødigt Kloge Åge om andres valg men tænker blot at mine erfaringer er stof til eftertænke.
Det jeg gør giver mig en masse ro så jeg kan slappe af og koncentrere mig om andre ting. Min far fx... havde en død arm pga polio og han brugte stort set hele sit liv på at holde den tilbage nede i lommen gav hånd med den forkerte arm selvom der var lidt liv i den anden gik aldrig i tshirts eller i vandet osv osv..
Jeg har bare lovet mig selv at det gider jeg ikke at bruge en krig af resourcer på.
Mange hilsner
Brian

Mette_musen85
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 30. okt 2007 16:52

Hej BrianH

Jeg vil tage hatten af for dig.... Det lyder lidt som den tale min kæreste gav til mig. "lev livet, det er først nu du har et...."
Og min kæreste var ovenud lykkelig da han så jeg gjorde mig klar til at gå i vandet på vores ferie....
Mette Kristensen

brianh

Indlægaf brianh » 30. okt 2007 19:25

Hej Mette..
det er en superhistorie at høre :lol:
Fed kæreste vil jeg bare sige..
og kærlighed kan godt findes og fås selvom der sidder en pose på maven. :wink:
Livet? ja, jeg elsker hver dag jeg har fået chancen, igen, for at gå nogle ordentlige omgange med det.
Mange Hilsner
Brian

Mette_musen85
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 31. okt 2007 17:01

Ja min kæreste er alletiders... Han støtter mig rigtig meget...
Ja jeg blev syg da jeg var bare 13/14 år så har aldrig rigtig oplevet det vilde ungdomsliv, altså festival, koncerter, store fester (for få toiletter, kunne ikke holde mig).. Nu kan jeg jo lige hvad jeg vil, det er kun mig selv der sætter begrænsningerne, og ikke min mave
Mette Kristensen

Tilbage til "Diverse"