På rejse med ileo-stomi

Spørgsmål/debat vedrørende andet som ikke kommer ind under andre kategorier.
Herunder påklædning
Forumregler
Find mere information i COPAs brochurer. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Marianne
Geografisk sted: Holte

På rejse med ileo-stomi

Indlægaf Marianne » 1. sep 2004 21:20

Jeg skal på ferie til USA - og jeg glæder mig :lol: Men hvilke forholdsregler skal jeg tage på en så lang flyrejse (9 timer)? Hvordan bliver stomien påvirket af kabinetrykket i maskinen?? Er der specielle papirer man skal have med som fortæller at man har en stomi??? Jeg håber der er nogle som har lyst til at øse af deres erfaringer på disse områder.

En anden ting er, hvordan bliver man "betragtet " når man skal have en rejseforsikring? Jeg fik min ileo-stomi pga colitis ulcerosa, hvor hele tyktarmen og endetarmen blev fjernet ved operation. Så er man jo ikke kronisk syg mere, vel???

Venlig hilsen
Marianne :D

Peter Sørensen

på rejse

Indlægaf Peter Sørensen » 2. sep 2004 00:12

Hej Marianne

fedt at høre du skal på langfart. :D

Du skal være opmærksom på at det er luften i tarmen der påvirkes af trykket, så undgå drikke med kulsyre, på rejsedagen.

Du skal gøre plader klar, forklippede, da du ikke må have din saks i håndbagagen.

Fordel dine poser/plader i både kuffert og håndbagage således at du kan klare dig hvis kufferten skulle forsvinde.

Det er smart at have en seddel i sin pung, der oplyser at man har ileostomi, og hvilke bandage man bruger.

Du kan inden rejsen kontakte den producent, der laver dine produkter, og få tlf. adresse osv. på deres afdeling i USA, så kan du skaffe nyt hvis du kommer til at mangle noget undervejs.
du kan se deres hjemmesider ,telefonnumre under links.

Med hensyn til rejseforsikring skulle der ikke være problemer, som du selv nævner, er du rask, check dog for en sikkerheds skyld, hos forsikringen, det er muligt de vil have en erklæring fra din læge.

Du kan se lidt om rejse tips på http://www.copakbh.subnet.dk/

Jeg håber du får en rigtig god tur og oplevelse

J

Indlægaf J » 4. sep 2004 05:56

Hej Marianne.

Først Du er ikke kronisk syg mere,nyd livet...

Rejsen,der skal du ikke tage andre forholdsregler end at du skal tage en extra pose med som, hvis du skulle til noget andet!!!

Hvad trykket angår i flyet vil det være så tæt på som normal kan svinge lidt derfor kan man trykudline bla.ved at holde sig for næsen så vil trykket udline sig igen i det Eustachiske rør (øret).

Det er det samme som der sker ved Dykning bare modsat,der bliver trykket større:1 Bar pr.10 meter dybde.:30m dybde er der 4 bar tryk.

Du skal ringe til din forsikring og høre med ilio!!har aldrig selv ringet da jeg jo er rask nu..

Du må have en dejlig tur

Hilsen J

Louise PT
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 15. maj 2007 11:38

Hej,

Jeg kan se under rådgivning, at når man skal ud at rejse, at så skal man have en rejseforsikring og et medicinpas...

Så er det jeg ikke forstår, for det første er vi med stomi vel ikke syge mere, så hvis man ikke får noget medicin (som i mit tilfælde, hvor jeg er kommet ud af alt min medicin, og kun får vitaminpiller og lign.), så skal man vel ikke have et medicinpas - eller hvad menes der med medicinpas?

For det andet er en rejseforsikring vel ikke mere påkrævet end det den var før man blev syg... Det gule sygesikringskort gælder vel hvis man får problemer med stomien eller andre problemer ? eller det gør den måske ikke? Skal man have en særlig rejseforsikring når man har stomi?

Hilsen Louise (der glæder sig til en uge til Paris i juli måned :D )

Peter Sørensen

rejse

Indlægaf Peter Sørensen » 15. maj 2007 18:06

Hejsa

Efter at Danmark er tiltrådt i Schengen-aftalen, har det betydet at man såfremt man medbringer medicin til disse lande (Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Island, Italien, Luxembourg, Norge, Portugal, Spanien, Sverige, Tyskland og Østrig), som er euforiserende, skal medbringe en medicinattest (pillepas). Medicin-attesten udstedes på apoteket eller kan bestilles på nettet via www.sundhed.dk. Der skal udstedes en attest for hvert af de euforiserende midler som medbringes. Udstedelse af attest er gratis. Der er en gyldighedsperiode på 30 dage. Såfremt man vil opholde sig i mere, må man kontakte læge på destinationen med henblik for at få udstedt recept.

Det gule sygesikringskort gælder kun i europa, og der er kommet nye regler ved kronisk sygdom , her dækker det gule kort ikke, men man kan søge kommunen om et blåt til brug ved rejsen.
se evt her
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/om ... gesikring/

Der er ikke krav om særlig forsikring når man har stomi og er kureret for sin sygdom.

Annina

Re: rejse

Indlægaf Annina » 15. maj 2007 23:29

Peter skrev:Det gule sygesikringskort gælder kun i europa, og der er kommet nye regler ved kronisk sygdom , her dækker det gule kort ikke, men man kan søge kommunen om et blåt til brug ved rejsen.
se evt her
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/om ... gesikring/

Iflg. dagens Kontant på DR1 bør man under alle omstændigheder have det blå sygesikringskort med på rejsen til i Irland, Spanien, Italien, Schweiz, Østrig, Grækenland, Slovenien, Slovakiet, Polen, Lithauen og Estland.

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2007/05/15135847.htm

Mette
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Mette » 16. maj 2007 08:35

Peter skrev:Der er en gyldighedsperiode på 30 dage. Såfremt man vil opholde sig i mere, må man kontakte læge på destinationen med henblik for at få udstedt recept.

Som en der arbejder på et apotek og derfor udsteder pillepas kan jeg lige komme med nogle ting man skal huske inden man står på apoteket og skal have udstedt et.
For at vi kan lave passet skal vi bruge følgende:
Pas, sygesikringsbevis, recept eller selve medicinen. Vi skal også bruge adresse og tlf. nr på den læge der har udskrevet medicien, men det vil oftest stå på recepten eller sygesikringsbevis.
Vær opmærksom på, at langt de fleste apoteker ikke laver passene med det samme, som regel vil man kunne hente det dagen efter. Det er også værd at vide, at apoteker faktisk kun må udstede pas til medicin de selv har udleveret.
Der hvor jeg arbejder laver vi dem på PC hvorfor vi tager kopi af pas og sygesikring - andre steder bliver man bedt om selv at udfylde en formular. Hvis man er væk i mere end 30 dage, plejer vi "bare" at lave 2 pillepas på hver ordination så hele perioden er dækket, men kan da godt blive i tvivl om det faktisk er tilladt, når Peter skrever det andet. Det vil jeg undersøge.

Ellers må alle have en god ferie, glæder mig selv til en uge i Scotland til Juli.

Mette

Louise PT

Indlægaf Louise PT » 16. maj 2007 09:19

Hej igen,

Nu skal jeg til Frankrig, får kun vitaminpiller og lign. og har nu Ileostomi, og har dermed ikke længere den kroniske sygdom CU.

Skal jeg så have et medicinpas fra apoteket?

Skal jeg have det blå sygesikringskort eller er det gule godt nok?

Skal jeg have en speciel rejseforsikring?

Undskyld at jeg spørger igen, men kan ikke lige finde ud af hvad det I har skrevet betyder for mig...

Hilsen Louise (der åbenbart er lidt langsom til at fatte ting lige nu)

Peter Sørensen

rejse

Indlægaf Peter Sørensen » 16. maj 2007 12:10

Hej Louise

For at gøre det kort, ikke medicinpas, hvis du ikke får noget på recept.
og det er yderligere kun stærk medicin som morfin og lignende
du kan godt nøjes med det gule,når du skal på ferie.
Hvis du er i tvivl om noget vedrørende dækningen kan du ringe til telefonnummeret bag på kortet, også fra udlandet.
Stomien i sig selv kræver ikke speciel forsikring.

Kan du nyde din tur til Frankrig :)

Louise PT

Indlægaf Louise PT » 16. maj 2007 13:34

Tusind tak Peter :)

Hilsen Louise

Peter Sørensen

rejse tilføjelser

Indlægaf Peter Sørensen » 16. maj 2007 14:09

Et rart rejsevant medlem har ringet til mig med nogle gode råd.

Hvis man har haft CU og fået fjernet tyktarmen ,men stadig har endetarmsstumpen intakt, er man stadig at regne som kronisk syg, hvis man har CU i stumpen.

Hvis man skal bruge en erklæring til rejseforsikring , hvis man er kronisk syg, kan man få den gratis på sygehuset ,ens egen læge kan også lave den men det koster så et gebyr.

Kronisk lidelse m.m.

Har du en kronisk lidelse eller en alvorlig sygdom, er det ikke nok, at din egen læge udtaler sig, om det vil være forsvarligt at rejse. Du bør altid og i god tid inden rejsen undersøge, hvordan du er dækket på den offentlige rejsesygesikring ved Europæiske og/eller hos dit rejseforsikringsselskab. Det samme gælder, hvis du har været alvorlig syg, men nu er erklæret rask.

Forhåndstilsagn

Bindende forhåndstilsagn fra den offentlige sygesikring (Europæiske,)eller fra dit forsikringsselskab, ved kronisk sygdom koster i nogle selskaber et gebyr i andre er det gratis, så der kan være mange penge at spare ved at shoppe lidt rundt og spørge sig for.

Det springende punkt er om man er 100% rask, og kun har sin stomi.

Ved rejse til USA, kan man købe ekstra stomibandager på nogle apoteker, man kan spørge på det nærmeste hvor de kan fås.

Copa skriver lidt en gang imellem om rejse, men vi kan ikke udsende en helt klar retningslinie gældende for forsikringer, gult/blåt sygesikringsbevis,medicinpas, osv. det ville være skønt hvis man kunne men regler ændres, både lokalt og nationalt, så det bedste råd ved tvivl, spørg dit rejsebureau og kontakt sygesikringen eller se på http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/om ... gesikring/

og de links de henviser til.

Mette
Kontakt:

Indlægaf Mette » 12. jun 2007 21:32

Tidligere har jeg skrevet følgende omkring pillepas:

Mette skrev:Hvis man er væk i mere end 30 dage, plejer vi "bare" at lave 2 pillepas på hver ordination så hele perioden er dækket, men kan da godt blive i tvivl om det faktisk er tilladt, når Peter skrever det andet. Det vil jeg undersøge.

Jeg har nu endelig fået svar fra Apotekerforeningen og Peter har "desværre" rart med hensyn til, at det ikke er tilladt for apotekerne at lave 2 pillepas i forlængelse af hinanden - ergo skal man få medicinen ordineret af læge på bestemmelsesstedet hvis man er væk i mere end 30 dage.

Mette

Mette
Kontakt:

Indlægaf Mette » 14. jun 2007 17:32

Det sidste nye omkring pillepas kan læses på følgende link:

http://www.im.dk/im/site.aspx?p=391&ArticleID=3594

Mette

Tilbage til "Diverse"