Byture

Spørgsmål/debat vedrørende unge og stomi
Forumregler
Få mere information om det at være ung med stomi i artiklen Ung og stomi. Du kan også kigge forbi Ungdomsgruppen
Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Byture

Indlægaf Mette_musen85 » 28. jun 2007 10:06

Hej..
Hvordan klare i andre en rigtig bytur...?
Altså med hvordan stomien har det dagen efter en druktur og sådan?
Mvh
Mette Kristensen

sikahe

Indlægaf sikahe » 28. jun 2007 10:15

Selv stomien har det fint fint... :D .
Der er mere "vand" i posen end ellers for mit vedkommende.

Og da jeg er typen, som får enorme tømmermænd, såå sørger jeg altid for, at have en ny plade osv. på inden jeg tager i byen, såå man ikke dagen derpå risikerer, at vandmængder løsner pladen og man skal til, at skifte den midt i ens tømmermænd.

sikahe

Indlægaf sikahe » 28. jun 2007 10:21

Og har faktisk oplevet, at min plade løsnede sig i en kæmpe brandert... og min veninde (og nok også lidt mig selv før siturationen opstod) var meget nervøs for, om jeg kunne skifte den selv!!!!!

Meen var som om autopiloten slog til og den var skiftet ligeså nemt, hurtigt og perfekt som i ædru tilstand... og det på trods af, at jeg bagefter ikke kan huske alverden fra lige den aften. :roll:

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

byture

Indlægaf Louise PT » 28. jun 2007 10:47

Hej,

i starten var jeg også meget nervøs for at drikke mig fra sans og samling, men er ved at komme over det nu...

Har været på drukture, dog uden at drikke så meget, at jeg ikke kan huske noget dagen efter :wink:, men drikker så jeg har det smadder sjovt. Jeg kan faktisk ikke mærke det helt store dagen efter. Måske er mængden lidt tyndere end før (en enkelt gang vandigt fx)(jeg har meget tykt output normalt), men jeg føler ikke, at det er slemt. Måske skal jeg tømme posen en ekstra gang om morgenen, men ellers er det hele normalt. Jeg skal lige nævne, at jeg har haft CU, og før i tiden var min mave heller ikke voldsom slem dagen efter en bytur - underligt nok.

Jeg nyder, at kunne drikke med vennerne igen (holder mig fra øl, da det giver for meget luft, og det smager ikke godt!), og ikke skulle hjem for at gå på toilettet :oops: eller holde mig så det giver blod og smerter :evil:

Jeg skal dog lige vænne mig til at skulle tømme posen under fester... synes stadig det er flovt, og gør det alt for tit (faktisk tømmer jeg hver gang jeg går på toillettet for at tisse). Jeg går nu med maxi poser til hverdag og fester, så skal jeg nemlig kun tømme 6-8 gange i døgnet :)

Hilsen Louise

Forresten hvor lang tid efter operationen kunne I begynde at beregne hvornår output ville komme efter et måltid?

Jeg kan desværre stadig 2½ md. efter operationen ikke hitte ud af det :?

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 28. jun 2007 11:35

Jeg ved at hvis jeg holder mig til at spise tre fire gange om dagen, så kommer mit output lige så reglmæssigt som jeg spiser.. ca. 3-4 timer efter indtagelse.

jeg er glad for at høre det med det meget tynde output, blev nemlig lidt nervøs i lørdags efter en noget hård bytur. Mit output er normalt tæmmelig tykt iforhold til en illeostomi.

Men jeg nyder at kunne tage med vennerne i byen uden at skulle tænke på toilet konstant (før operationen var jeg ca. på toilet 25-30 gange om dagen, 10-15 om natten)
Mette Kristensen

maiken
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. okt 2006 22:30
Årgang: 1984
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: ØsterVrå
Kontakt:

Re: byture

Indlægaf maiken » 30. jun 2007 19:29

Louise PT skrev:Hej,

i starten var jeg også meget nervøs for at drikke mig fra sans og samling, men er ved at komme over det nu...

Har været på drukture, dog uden at drikke så meget, at jeg ikke kan huske noget dagen efter :wink:, men drikker så jeg har det smadder sjovt. Jeg kan faktisk ikke mærke det helt store dagen efter. Måske er mængden lidt tyndere end før (en enkelt gang vandigt fx)(jeg har meget tykt output normalt), men jeg føler ikke, at det er slemt. Måske skal jeg tømme posen en ekstra gang om morgenen, men ellers er det hele normalt. Jeg skal lige nævne, at jeg har haft CU, og før i tiden var min mave heller ikke voldsom slem dagen efter en bytur - underligt nok.

Jeg nyder, at kunne drikke med vennerne igen (holder mig fra øl, da det giver for meget luft, og det smager ikke godt!), og ikke skulle hjem for at gå på toilettet :oops: eller holde mig så det giver blod og smerter :evil:

Jeg skal dog lige vænne mig til at skulle tømme posen under fester... synes stadig det er flovt, og gør det alt for tit (faktisk tømmer jeg hver gang jeg går på toillettet for at tisse). Jeg går nu med maxi poser til hverdag og fester, så skal jeg nemlig kun tømme 6-8 gange i døgnet :)

Hilsen Louise

Forresten hvor lang tid efter operationen kunne I begynde at beregne hvornår output ville komme efter et måltid?

Jeg kan desværre stadig 2½ md. efter operationen ikke hitte ud af det :?


Hej Louise
Jeg har haft stomi i halvandet år nu, og i starten kunne jeg heller ikke mærke hvordan og hvorledes... giv det tid... ligepludselig kan du mærke det...
Spm regel kan jeg mærke når det begynder at trykke i maven eller den sider sjove lyde, så går jeg bare for mig selv også kommer det... andre gange kan jeg overhovedet ikke mærker der kommer noget... specielt lige nu, da jeg for antibiotika...
Men tid... er nok mit bedste råd... det er trods alt kun et par måneder siden du har fået den...

Kærlig hilsen maiken
www.antlia.dk


Tilbage til "Unge og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster