nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Spørgsmål/debat vedrørende unge og stomi
Forumregler
Få mere information om det at være ung med stomi i artiklen Ung og stomi. Du kan også kigge forbi Ungdomsgruppen
Brugeravatar
Ida
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. apr 2009 09:46
Årgang: 1988
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: københavn

nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Ida » 2. sep 2011 16:45

Hej.. jeg har modtaget nederstående mail... Hvis der er nogle der er intresseret eller vil vide mere så skriv til mig :)
Som altid kan i finde mine kontakt info under ungdomsgruppen :)

Hej.

Vi er her på Nordisk Film TV ved at lave en dummy på et nyt TV-program til TV2 eller TV2 Zulu, hvor vi leder efter en case med stomi.

Programmet som har titlen Go' Nat bliver en afstikker fra de eksisterende programmer Go'morgen Danmark og Go'aften Danmark.
Go' Nat sendes sent om natten og skal vise de indslag som ikke kan sendes på landsdækkende TV i normal sendetid, fordi de enten er for voldsomme, sjofle, underlige eller tabubelagte.

Vi ønsker at nedbryde grænser og tage emner op på en måde som man ikke har set før på dansk TV. Vi forsøger at nedbryde censuren og lave direkte fjernsyn uden den pænt pollerede berøringsangst som i dag præger mange TV-programmer (som bl.a. også Go'morgen og Go'aften Danmark).

Om cirka 2 uger optager vi vores dummy-udsendelse, hvor vi rigtig gerne vil lave et indslag om folk med stomi. Vi vil gerne interviewe en (gerne ung) case om, hvordan det påvirker ens liv at få stomi. Det skal være en person med en vis selvironi, da vi gerne vil have en munter udgang på indslaget fx i form af en komiker der giver gode råd til, hvordan man kan vende sin situation til noget positivt.

Kan I hjælpe med at finde en person der kunne være interesseret i deltage i en optagelse som denne, for at bryde tabu og lave spændende og underholdende TV på en smilende facon om et emne som normalt er svært at tale om?

Optagelserne foregår i Go'aften Danmarks studier på Hovedbanegården.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsner

Roald Bergmann
Journalist & tilrettelægger
Go'morgen & Go'aften Danmark, TV2

Peter Sørensen

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Peter Sørensen » 3. sep 2011 16:38

Go' Nat sendes sent om natten og skal vise de indslag som ikke kan sendes på landsdækkende TV i normal sendetid, fordi de enten er for voldsomme, sjofle, underlige eller tabubelagte.


Personligt er jeg meget lidt sikker på at det er måden at bryde et tabu,læs oplyse sagligt om at have stomi, set udfra dels sendetidspunktet samt at man jo så egentlig siger ,"ja stomi er så slemt at det ikke kan vises i almindeligt landsdækkende TV".

TV2 og de fleste danske og udenlandske kanaler viser i forvejen f.eks Krop umuligt om sygdomme fra top til tå med nærbilleder af kønsorganer og har haft en historie om stomi, alarm 112 med direkte billeder fra ulykker , dokumentar udsendelser fra krigszoner og så videre, i den bedste sendetid, så hvorfor skal vores usynlige "handicap" gøres til et freakshow ?

Hvis man melder sig så sørg for at indgå en kontrakt så du ved hvor mange gange det skal sendes, hvordan det klippes, i hvilke sammenhænge det skal bruges ,om det bliver tilgængeligt på web tv, og frem for alt, at du skal godkende det endelige resultat og har ret til at sige nej, hvis du ombestemmer dig.

123mio

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf 123mio » 4. sep 2011 00:41

Jeg er saftsusemig enig i dit forbehold, Peter, - samt din begrundelse. Ordet usmagelig faldt mig først ind, da jeg læste ovenstående indlæg.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Jesper » 5. sep 2011 12:04

TV2 skrev:
Go' Nat sendes sent om natten og skal vise de indslag som ikke kan sendes på landsdækkende TV i normal sendetid, fordi de enten er for voldsomme, sjofle, underlige eller tabubelagte.
i en optagelse som denne, for at bryde tabu og lave spændende og underholdende TV på en smilende facon om et emne som normalt er svært at tale om?



Nu kan jeg kun gisne om hvordan programmet skal afvikles, men med det oplæg der har jeg svært ved at se hvordan man kan andet end forstærke det at have Stomi som værende tabubelagt.

Ville man som producer virkelig berøre emnet på en facon hvor man skulle fjerne det som tabu, skulle det da ud i primetime, på en sober måde. Virker på mig mest af alt som om at man udelukkende tænker i egoistiske baner og vil lave tv i en genre så andre har noget at grine af.

well sådan ser jeg det ihvertfal, blev en anelse harm ved tanken om det skrevne.. Men det er ikke kritik mod dig Ida, også derfor jeg ændrede navn i quote

Karina Hovmand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. jun 2010 07:49
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Karina Hovmand » 5. sep 2011 16:36

TV2 burde skamme sig !!!!!!

Håber IKKE der er nogen der vil medvirke til denne grinagtiggørelse af vores hverdag med stomi!!

TV2 kan komme igen når de som DR kan vise os stomister den samme respekt som alle andre. Vil ikke medvirke til at fremstille stomi som noget der ikke tåler dagens lys!!

OM IGEN TV2

Karina Hovmand

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf GR » 5. sep 2011 23:45

Hejsa. Nu er humor omkring ens stomi, ikke noget folk herinde ejer, det såes bla. da Casper og Frank havde lavet et afsnit i klovn, hvor der var en pige med der var stomist.

Frank bildte så pigen ind, at han selv er opereret. Casper og Frank tager så til noget studenter halløj og pigen og Frank falder i poolen og hun slå læk og de svømmer så rundt i pubæ.

Der lød et ramskrig herinde dengang, da det afsnit blev vist i tv. Copa udsendte endda en pressemedelse omkring det.

Personlig var jeg flad af grin over det afsnit. Kunne slet ikke forstår, at man ikke kunne grine bare lidt af det. Vi er jo alle forskellige og jeg kan også godt blive ked af det, hvis folk de disser mig som stomist, men ikke over et afsnit som klovn og sikker heller ikke over det her program.

Der bliver gjort grin med alt og alle så hvorfor ikke også os. Synes også man skal passe på med, at det ikke bliver for højtidlig, at være stomist. Man skal også kunne grine lidt af det, synes jeg personlig.

Nu er jeg personlig afklaret med jeg er stomist og har været det i mange år, tænker såmænd ikke så meget over det til daglig, nok derfor jeg synes det er sjovt, når en stomist dukker op i programmer, hvor der er lidt gak og gøjl indvolveret.

Nu hvor det er en rigtig person med stomi de efterlyser, så latterliggøre de jo næppe en for vildt.
Det tror jeg næppe tv2 vil lægge navn til, jeg tænker bare der er lidt humor og lidt gak og gøjl indvoleret.

Jeg ser nu frem til, at se hvad det ender med. Så kan jeg jo se om jeg bliver stødt eller det træder over mine grænser bagefter, men jeg tror det ikke.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Gæst

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Gæst » 6. sep 2011 00:39

Har ikke noget imod at vise at jeg har fået stomi.. hvis jeg skulle gå og tænke på det hver dag ville jeg bilve sindsyg...Hallo vi har det, og hvad så lad da andre se hvordan det er.
Har sagt til alle jeg møder, og jeg møder mange i byen som ikke kende min sygdom, og hvad så lad dem da vide hvad det går ud på, og hvordan det påvirker os, hvorfor putter sig i mængden og lade som om alt er iorden.
Kunne da godt finde på at deltage for at visse vores side af historien...
Karina Hovmand skrev:TV2 burde skamme sig !!!!!!

Håber IKKE der er nogen der vil medvirke til denne grinagtiggørelse af vores hverdag med stomi!!

TV2 kan komme igen når de som DR kan vise os stomister den samme respekt som alle andre. Vil ikke medvirke til at fremstille stomi som noget der ikke tåler dagens lys!!

OM IGEN TV2

Karina Hovmand

Peter Sørensen

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Peter Sørensen » 6. sep 2011 01:13

Den omtalte debat og pressemeddelelsen fra Lokalforeningen København-Frederiksberg kan ses her

viewtopic.php?f=4&t=788&p=1730&hilit=klovn#p1730
Klovn har jo været vist utallige gange på alle tidspunkter, på alle deres kanaler incl. de web baserede siden 2007.

Humor er helt ok man må meget gerne grine og lave sjov se evt. http://kbh-frberg.copa.dk/humor.html

Men sendetidspunkt/kriterier om pinlighed etc for at sende det, mener jeg stadig er useriøst.

Jeg skammer mig ikke, og syntes ikke det er pinligt at have stomi står gerne frem i medierne med billede etc. , men når en kommerciel tv udbyder vil fjerne et tabu udfra de oplyste kriterier så er det useriøst,
Hvis TV2 samtidig ville oplyse sagligt om stomilivet og foreningens virke,så var det en anden snak.

Det der bekymrer mig mest er at er et indslag først offentliggjort så ligger det til tid og evighed på webtv,youtube og google, kan man som person leve med det, så ok med mig.

Karina Hovmand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. jun 2010 07:49
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Karina Hovmand » 6. sep 2011 15:26

Haløj

Jeg skammer mig overhovedet ikke om min stomi og er absolut åben omkring det/den..

Jeg må bare give Peter ret i at sendetidspunkt mm er svært uheldigt. Personligt mener jeg det er godt der kommer fokus på det at have stomi, også gerne med en humoristisk vinkel, men hvis vi vil hjælpe os selv og de mange stomister der ikke lige "kommer ud over kanten" og har mange kvaler, så ville det være langt bedre, om man tog det op på et andet sendetidspunkt.

mvh

Karina

Brugeravatar
Ida
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. apr 2009 09:46
Årgang: 1988
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: københavn

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Ida » 6. sep 2011 17:37

Hej igen...

Sikke en debat den mail kan skabbe ;) - kan ikke selv lade vær med at blande mig...

Jeg synes det er svært at få klarhed ud fra mailen om de faktisk vil oplyse eller nedgøre. Og det er selvfølgelig noget man skal finde ud af inden man siger endelig ja! Med det er jeg helt enig.
Men jeg synes samtidig ikke at man på baggrund af en enkel mail kan konkludere at det er for at gøre grin med stomister. Og jeg synes humor er godt så længe dem det "går ud over", kan grine med. Det er går vel entelig anpå hvilken person man er, det skal måske være en person som gerne vil i tv og er 100% afklaret med sin stomi.
jeg håber selvfølgelig at programmet vil prøve at gøre noget godt for omtalen af stomi, da de vil snakke med en der faktisk har stomi og ikke laver deres egne jokes ud fra hvordan de tror det er at have stomi.

Med hensyn til tidspunktet så ved vi jo at det er svært at få omtale i medierne (utrolig underligt når man kan snakke om alt mulig andet) så jeg synes at selvom det er et natprogram, så er omtale nu engang omtale. Måske kan det være mediernes icebreaker, så man for lov til at informere mere om stomi!

Så hvis man tager højde for det og finder ud af hvad det er programmet skal gå ud på, kan jeg ikke se noget i vejen for det..
Men det er jo helt frivilligt om man vil deltage... og hvis man beslutter sig for at det vil man gerne, skal man selvfølgelig sørge for at alt er som det skal være. Huske at læse kontrakten inden man skriver under, som alt andet, her i livet :)

vh. Ida Engblom

tanja

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf tanja » 6. sep 2011 20:13

Hejsa!

Det er så mig som har meldt mig på banen til at lave indslaget og har allerede haft kontakt til den journalist som står for programmet.

Ud fra det han sagde til mig i telefonen kan jeg kun sige at jeg er blevet meget i tvivl. Egentlig havde jeg valgt at springe fra, men efter nøje overvejelser og efter at have læst alle i andres indlæg, så har jeg valgt at vente til jeg har modtaget de spørgsmål/emner som skal belyses i indslaget.

Der vil blive knyttet en komiker på som skal sikre at det bliver på en komisk og sjov måde emnet bliver belyst og det er her at jeg kommer i tvivl om deres egentlige hensigter. For jo, det er en unik chance for at få vist vores problemstillinger i landsdækkende tv og det ville muligvis kunne føre videre til noget større og bedre, men synes ikke vi skal latterliggøres og udnyttes bare for at få en smule opmærksomhed.

Så snart jeg har modtaget en mail fra journalisten vil jeg offentliggøre den herinde, da det er vigtigt for mig at have jer med i min beslutning. Det er vigtigt for mig ikke at træde nogen over tæerne og først og fremmest ikke udstille mig selv og andre stomister.

Hilsen Tanja

R H

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf R H » 6. sep 2011 21:12

Peter Sørensen skrev:Jeg skammer mig ikke, og syntes ikke det er pinligt at have stomi står gerne frem i medierne med billede etc. , men når en kommerciel tv udbyder vil fjerne et tabu udfra de oplyste kriterier så er det useriøst,
Hvis TV2 samtidig ville oplyse sagligt om stomilivet og foreningens virke,så var det en anden snak.


Helt enig.

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Henning Granslev » 6. sep 2011 22:26

Hej alle
Jeg blev kontaktet at jourmalisten fra TV2 og sendte derefter aben videre til I unge i COPA. Hvis der kan blive et indslag i TV om stomi, er det jo fint, da mange i vores forening efterlyser omtale i medierne om livet med stomi.
Og det er helt frivilligt at stå frem. Hvis der ikke er nogen, som vil gøre det efter en samtale med journalisten fra TV, så går livet jo nok videre.
Men hvis der kan blive en fair omtale om personen med stomi - tilsat lidt sort humor, så er det vel heller ikke det værste, der kan ske.
Bruger vi ikke mere eller mindre selv sort humor, når vi er samlet til COPA arrangementer?
Der bør dog i udsendelsen ikke være en latterliggørelse om stomi.
Vi gamle kan nok tåle lidt plat, men nyopererede er altså ikke helt klar til dette.
Jeg håber på et godt og sjovt indslag om stomi. Men det må være op til skuespilleren at sige fra, hvis man føler sig trådt over tæerne :oops: .
Held og lykke med projektet. :D

Henning Granslev
Henning Granslev

Peter Sørensen

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Peter Sørensen » 7. sep 2011 10:45

Jeg troede ikke mine egne øjne ,da jeg så at "aben" er sendt videre af ledelsen i Copa ?

Man må da som ledelse af en forening, følge en henvendelse fra en landsdækkende tv-kanal til dørs og undersøge hvad det går ud på, for at beskytte både foreningen,foreningens sag, samt ikke mindst det medlem ,eller helst Copa rådgiver, der melder sig, det er vel ikke en skuespiller man vil have, som landsformanden angiver.

I og med at mailen er modtaget af ledelsen i foreningen, må det ikke overlades til den frivillige alene at sidde med bedømmelsen af hvad dette fører til hverken personligt eller på vegne af foreningen, skal der siges fra og undersøges om juraen i en kontrakt er ok, er det ledelsen der gør det.

Tanja, jeg ser frem til at du vil offentliggøre mailen du modtager, så vi får et indtryk af hvad det er man vil.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Steen Samuelsen » 7. sep 2011 11:19

Hej

GR omtalte Klovn hvor man lavede en scene med en pige der tabte sin plade i en svømmehal.
Sjovt - tja.. det kan vel diskuteres.

Men med den minimale oplysning som hovedparten af danske borgere og Klovn seere har om stomi, så medvirker en udsendelse som denne til en holdning om, at personer der har stomi ikke bør have lov til at gå i svømmehal fordi de forurener vandet.

Satire og sjov med et emne kræver, at de der bliver præsenteret for satiren kender tilstrækkeligt til fakta, til at se at det er satire og ikke virkelighed. Folk, der får at vide at de skal have stomi og har set Kovn-udsendelsen, vil straks have frygt for at tabe posen og vil være svære at overbevise om at der ikke er problemer med at gå i svømmehal.

Lad os få noget TV-tid med reel oplysning og ikke bare et popsmart program der kan risikere at forøge uvidenheden om stomi.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Merete Møller » 7. sep 2011 13:29

Hej alle!
Med skuespiller tror jeg, landsformand Henning Granslev mener den stomist, der eventuelt kommer til at medvirke i det påtænkte program. Hvis man går ud fra salig Simon Spies´ devise: "Dårlig reklame er bedre end ingen reklame" - ja, så har man som foreningsledelse åbenbart ingen skrupler m.h.t. nat-TV. Selvfølgelig bruger vi sort humor i Copa, hvad ellers :lol: :lol: Men jeg er enig med både Karina, Peter, Steen og andre i, at der skal oplyses på ordentlig vis og ikke ud fra laveste fællesnævner, for så bliver det et freakshow, som Peter skriver.

venlig hilsen
Merete, copa rådgiver

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Henning Granslev » 7. sep 2011 13:53

Hej alle
Ordet aben er sendt videre er måske ikke den bedste formulering. Men jeg lovede at sende mailen til ungdomsgruppen. Og når der kom noget reelt om indslaget, ville journalisten komme med et oplæg, som jeg også kunne se. Der er IKKE kommet noget endnu, så derfor kan der ikke siges enten ja eller nej på nuværende tidspunkt.
Og hvis der ikke var nogen unge, der ville stille op eller bruge tid på jourmalisten, så var sagen død nu.
Lad os nu vente og se, hvad planen og oplægget er.

Hilsen Henning Granslev
Henning Granslev

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf GR » 7. sep 2011 21:12

Hejsa. Steen jeg synes faktisk du gør den danske befolkning dummer end den er. Folk med en iq lavere end egnet til straf, kan da hvis man er lidt logisk tænkende, regne ud at vi bader hver dag.

At vi ikke bare står op og lugter af blomster og håret sidder. Når man kan gå i bad med plaster, så kan man nok også godt bade med, andre ting der kan klister på kroppen.

Det er jo ikke små alfer, der holder vores stomisystem på plads, og de så drukner når de komme i vand og lortet falder af vel.

Pointen i afsnittet i Klovn, var jo netop at de svømmede rundt i pubæ. Det havde jo ikke været sjovt, hvis hun havde stået på kanten og slået læk og det så bare var rendt ned af hendes hvide nederdel og ben vel.

Der er faktisk en herinde, der har oplevet, at hendes system gik fra i svømmehallen og jeg har personlig fået mit til, at gå fra flere gange i badet, endda med kantsikring. Så der er jo også noget hold i historien.

For at vende tilbage til, det tråden rigtig handler om. Så er det jo en ung stomist der søges og målgruppen for programmet, det er jo heller ikke lige hr og fru danmark der kan klæjs i deres aften kringle, fordi de ser noget gak og gøjl om stomilivet. Da det er et program, der sendes om natten.

Hvorfor skal det hele om vores liv altid være så saglig. Folk der er oppe om natten, kunne nok ikke være mere ligeglad med stomilivet. Jeg må ærlig indrømme, jeg synes det er lidt et mærkelig emne, at have på programmet om natten.

Jeg er spændt på, at se mere info om programmet i tråden og se hvad det ender med.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Tanja

Re: nogen der går rundt med en tv-stjerne i maven? :)

Indlægaf Tanja » 8. sep 2011 18:36

Hejsa Igen!

Har nu endelig valgt ikke at medvike i programmet. Har dog ikke modtaget noget fra journalisten endnu.
På vores facebook gruppe har en anden meldt sig på banen og jeg synes hun skal have muligheden når jeg nu selv er så meget i tvivl.

Hilsen Tanja


Tilbage til "Unge og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster