Dansac pjece for unge med stomi - mangler der et par sider?

Spørgsmål/debat vedrørende unge og stomi
Forumregler
Få mere information om det at være ung med stomi i artiklen Ung og stomi. Du kan også kigge forbi Ungdomsgruppen
maamco
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18. feb 2010 23:55
Årgang: 1989
Geografisk sted: Sjælland

Dansac pjece for unge med stomi - mangler der et par sider?

Indlægaf maamco » 28. feb 2010 03:15

Hej alle.

Er 20 år, og skal snart opereres for min colitis ulcerosa.

Jeg har netop fået dansac's pjece om stomi for unge, ja unge er et godt ord. Personerne er 13 år da de bliver opereret. Budskabet er "du kan leve med din stomi" "din stomi er en løsning" osv osv. Dansac prøver at sætte fokuset på det man kan og ikke det man ikke kan, hvilket er en stor del af ens bekymringer. Men det kropslige, identitets problem som for mit vedkommende er det der kører mest rundt i hovedet er budskabet forvirrende. Der er 3 personer der fortæller, hvoraf den ene er anonym, man ser ikke hendes ansigt på billederne. Fordi hun vel er flov over de ændringer stomien og operationerne har gjort på hendes krop.
Jeg prøvede at kigge på Dansacs hjemmeside, men fandt ikke noget Ris/Ros forum, så i stedet kan jeg spamme jer herinde der gider at læse det, med lidt negativ energi:)

Hvis jeg var 13 år, og jeg læste den folder, så tror jeg det eneste jeg ville huske fra den bog (tja, det er det jo egentlig også nu, trods de ekstra 7) ville være at den her pige ikke turde stå frem.
Så hvad er budskabet? "Tabuet længe leve" efter min mening, hvordan skal man kunne se det som en opmuntring eller et redskab til at kunne leve med noget, hvis den person der skal hjælpe en frem til denne konklusion, ikke selv har nået den?
Jeg syntes det er meget trist og ærgeligt det ikke kan gøres bedre end det, og jeg blev sur da jeg så brochuren. Jeg syntes der burde være langt mere nuanceret og detaljeret oplysning og information at hente omkring livet med stomi og sygdom i det hele taget.
Men jeg er godt klar over det kræver at vi kommer ud af skabet, og viser hinanden at det er ok.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Dansac pjece for unge med stomi - mangler der et par sider?

Indlægaf Steen Samuelsen » 28. feb 2010 09:10

Hej

Jeg har haft stomi i 2½ år og er endnu ikke stødt på noget jeg ikke kan - og jeg har et højt aktivitetsniveau -så ud fra den erfaring kan jeg sige at Dansacs bog er korrekt. Men der er dog ting jeg kan mærke, at jeg skal passe på med, og det er for eksempel tunge løft og visse øvelser og apparater i fitnesscentret. Derudover frarådes det at man dyrker visse former for ekstremsport, men det er nok de færreste der bliver ramt af det, for det har man alligevel ikke kunnet med CU.
Der vil også være visse former for tøj som ikke passer så godt til stomi, men med lidt omtanke og fantasi behøver det ikke at være noget problem.

Det store problem for alle der står for at skulle have stomi er at man kommer til at se anderledes ud når man tager tøjet af. Og det problem er nok allerstørst for personer i din aldersgruppe, hvor kærester og pardannelse er en stor og vigtig del af fremtiden. Efterhånden som man selv bliver fortrolig med sin stomi, bliver det også nemmere at leve med den og fortælle om den til andre når eller hvis det er nødvendigt.

Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til COPAs ungdomsgruppe, som også har medlemmer på din alder. De kan fortælle dig om hvordan det er at leve som ung med stomi. De kan også svare på dine spørgsmål og du kan aftale personlige møder med dem for at diskutere ting som kan være svære at formulere skriftligt.

Jeg vil ønske for dig at du får et godt operationsforløb og en god rekonvalescens, og hurtigt finder dig selv igen. Hvis din CU har været en belastning for din livskvalitet, vil du opdage at du får et nyt og bedre liv med stomi.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Dansac pjece for unge med stomi - mangler der et par sider?

Indlægaf Peter Sørensen » 28. feb 2010 13:28

Hej

Jeg tror ikke , meningen er at underbygge og skabe tabuer, jeg opfatter det afmaskede ansigt, som et vigtigt indlæg, der viser viser at der er personer der går og gemmer sig, og har det svært med operationerne og følgerne med ar på maven og det skal man også have lov til,det er vigtigt at få med.

Hvis budskabet er ,at det hele er rosenrødt og der ingen problemer er, så fejlinformerer man.
De psykiske og fysiske ar, kan man ikke løbe fra ,men man kan lære at acceptere dem og leve med dem, som en del af livet.

Formålet er netop at fortælle at man kan få støtte og hjælp, fra andre i samme situation, men at det så kræver åbenhed og viljen til at medvirke aktivt, for at opnå målet.

Så du har fuldstændig ret, det kræver man kommer ud af skabet.

På dette link kan du give din mening om pjecen til dansac.

http://www.dansac.dk/default.asp?Action ... s&Item=193

Gæst

Re: Dansac pjece for unge med stomi - mangler der et par sider?

Indlægaf Gæst » 1. mar 2010 13:14

Hej :)
Jeg er en pige på 25 nu og fik stomi da jeg var 18 år gammel, jeg tør godt stå frem.
Syntes du skal skrive mig en mail og stille spørgsmål mm. så tager vi den derfra...
Mvh Ditte
ditte-j@hotmail.com


Tilbage til "Unge og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster